Kézér Gabriella (Művészeti Egyetem, Marosvásárhely): Berczik Sára életpályája
Megjelenés helye: Theatron 16, 2. sz. (2022)

Berczik Sára pályájáról eddig nem készült monográfia, pedagógiai és művészeti munkásságát, a professzionális képzésben és a hobbitevékenységekben elfoglalt helyét összegezve szándékozom bemutatni. A sajtóban és könyvként megjelenő írott anyagokra, illetve a Nemzeti Audiovizuális Archívumban fellelhető interjúkra támaszkodom.1 Életrajza segít megérteni a történelmi események befolyását az egyén helyzetére, képet ad az életét alakító és az őt körülvevő külső és belső kényszerekről, a döntési szabadságára gyakorolt hatásairól. A pedagógiai és művészi törekvéseire vonatkozó tények, események, nyilatkozatok ismerete segíti megérteni az oktatásban és a művészetben betöltött szerepét.

Berczik Sára 1906. január 18-án született Miskolcon, Pollacsek Margit Mária Sarolta2 néven, édesapja, Pollacsek Perczel Oszkár színházi ügyelő lányaként. Édesanyja jászói Berczik Mária Amália primadonna (Pollacsek Perczel Oszkárné). A házasulók Komárom város polgármestere előtt – a jegyzőkönyvben foglaltak szerint – abban egyeztek meg, hogy a születendő gyermekeik az anya római katolikus vallását követik.3 Berczik Sára anyakönyvében bejegyzésként szerepel, hogy a Pollacsek Margit Mária Sarolta családi név „Berczikre” változtattatott 1933-ban. Berczik Sára édesanyja huszonhat éves korában tüdőgyulladásban elhunyt. A kislány akkor még mindössze ötéves volt.4 Édesanyja korai halálát követően nevelőanyjához, Perczel Karolához, édesapja nővéréhez költözött Debrecenbe. Ezt követően ő egyengette a sorsát. A nagynéni balettiskolájának nyitása biztosította Perczel Sári (Berczik Sára) számára, hogy megfelelő, szakszerű képzést kapjon a klasszikus balett területén. Művészi képzéséhez még zenei képzés is párosult. Nevelőanyját édesanyjának tekintette: „édesanyám helyett volt édesanyám”5 – nyilatkozta a vele készített interjúban. Nagynénje „kérlelhetetlen, következetes elvekkel tanította arra, hogy a komoly szakmai tudásért vasakarattal meg kell küzdeni.”6 Berczik Sára tíz évig csak klasszikus balettet tanult: olasz és orosz iskolát. Magánúton tette le iskolai tanulmányait, mert napjait a zene és a tréningezés töltötte ki. „A legnagyobb reménységet nevelt lányával, Sárikával kapcsolatban táplált Karola néni: az Operaház színpadára álmodta príma balerinának.”7 Az őt nevelő nagynénje társasági összejöveteleket kedvelő ember volt, és sok esetben magával vitte Berczik Sárát is ezekre a találkozókra. Több ilyen összejövetelen arra biztatta Berczik Sárát, hogy táncoljon az egybegyűlteknek.

„Letettem a földre a kottát, és komponáltam. Bécsből jött Debrecenbe valaki – valamilyen illető –, és azt mondta, hogy megnézne engemet, hogy én mit csinálok, és amikor meglátta, azt tanácsolta szüleimnek, hogy a világért ne tiltsák meg. Ő most jön Bécsből. Ott pontosan ezt a mozdulatot látta. Engem ez olyan izgatottá tett, és olyan lelki állapotba kerültem, hogy nem bírtam aludni. Hogy amit én kitaláltam Debrecenben, és nem szabadna csinálnom – ilyet lehet látni.”8

Ez az idézetében emlegetett valaki Ehrlicher Gusztáv volt a Harmónia Koncertirodától. Ehrlicher Gusztáv, megtekintve Berczik Sára improvizációját, elmondta Perczel Karolának, hogy Bécsben tett útja során hasonló mozdulatokat látott Ella Ilbachtól (térdelő helyzetben merevdőlést). Javasolta, hogy a sok tiltás helyett szervezzenek meg egy bécsi tanulmányutat, ha már egy táncos „ösztönösen erre az útra tévedt”.9 Berczik Sára elmondása szerint „először a földön új pózokat, majd új dimenziókat, formákat, fűzéseket, ritmusokat keresett, próbálkozott, improvizált.”10 Párhuzamokat keresett a zene és a mozgás között. Követve a zenei modulációt megpróbálta a zene formabontását mozgásban kifejezni és a már tanult klasszikus mozgás formanyelvét átalakítani, ötvözni egy új, a klasszikus balett merev szemléletmódjától eltérő mozgásformával. „Annyira elkapott a modern láz, hogy elértem otthon, vigyenek ki a mozgalmas Bécsbe, ahol akkoriban, 1921-ben egymást érték a táncestek.”11

Bécsben fél évet töltöttek nevelőanyjával, Perczel Karolával. „Megtudtunk néhány nevet, akik teljesen új, modern irányzattal foglalkoznak.”12 Bécsi tartózkodásuk során Berczik Sára „mesterei voltak még V. Kratina, G. Wiesenthal. A Mensendieck-iskola tanfolyamait is látogatta”,13 ott a gimnasztika módszertanát és gyakorlatait tanulmányozta. „Ahány hely lehetett, mindenütt felfedeztünk és tanultam. Később aztán még vissza is mentem, a Laxemburgi Iskola (Dalcroze) is megnyílt ott, az már teljesen modern iskola volt.”14 Bécsben a „mindent szabad”, a természetes kifejezésre való törekvés szemlélete hatotta át az órákat, és a mondanivaló mozgáson keresztüli interpretálását. Voltak nagy és sikeres, valamint kis munkaközösségekben oktató iskolák, amelyeket Berczik Sára látogatott. A kis munkaközösségekben oktató iskolák egyike volt az Ellen Tells-tánccsoport,15 a másik a Wiesenthal nővéreké. Ellen Tellstől moderntánc-technikát tanult.

„Isadora Duncan tanítványa, Ellen Tells iskolájába kerültem, ahol igazolva láttam addigi nézeteimet. Egyetlen gondom volt csak: ha elhagyom a több százéves balett gyakorlatait, mivel készítem fel a testet, hogy eleget tudjon tenni a modern tánc technikai követelményeinek?”16

A Wiesenthal nővérek óráján a nővérek közül az egyikük zongorázott, a másik tanított. Magánórákat vett Carl Godlevszkitől: a mester pas de deux-technikát oktatott Berczik Sárának.17 A mindennapi óralátogatás mellett esténként táncestek látogatását tűzte ki célul a nagynénje. Egy ilyen alkalommal Ella Ilbak előadásának megtekintésére került sor. Berczik Sára elemezte a törzs mozdulatait. Vizsgálta a törzs mozgását térben és időben, és a törzs általa megfogalmazott négy szakasza (keresztcsont–központ–mellkas–nyak) között lévő elmozdulási lehetőségeket. Ella Ilbak előadása után, elemezve az előadáson látottakat Berczik Sára megállapította, hogy ő és Ella Ilbak közel azonos lehetőségeket tártak fel a törzsmozgás elmozdulási lehetőségére vonatkozóan térben és időben. Ezeknek az impulzusoknak a hatására eldöntötte,18 hogy a táncművészet az ő útja. Ami Berczik Sárát érdekelte, az egyrészt az érzelmek kifejezése, vizualizálása a test által, másrészt egy új mozgásformanyelv kialakítása. A zenei formák megismerése révén rádöbbent, hogy a klasszikus balett merevsége sem formailag, sem ritmikáját tekintve nem képes kifejezni a zene hatását és annak láttatását. Azt gondolta, hogy a test sokirányú gimnasztikai képzése tudná azt az utat biztosítani, hogy az előadó mozdulatai megfeleljenek formailag a zene formatanának kifejezésére.

„Ehhez többféle gimnasztika tanulmányozása szükséges, meg kell nézni, hogy melyik mihez vezet, és ezt tenni olyan esztétikus körülmények közé, hogy formailag megfeleljen. Úgy gondoltam, hogy a balettet ötvözni kell a gimnasztikával.”19

Hazatérve Bécsből Perczel Karolával azonnal hozzáfogtak a tanultak feldolgozásához, összegzéséhez. Perczel Karola kollégáinak is megmutatta a Berczik Sára által készített kompozíciókat, köztük Nirschy Emíliának, aki szintén támogatta őt. Berczik Sára a teljes műsorral elkészülve megmutatta azt Ehrlicher Gusztávnak, aki megnézte és olyan jónak találta, hogy hozzálátott Berczik Sára önálló táncestjének megszervezéséhez. Az önálló táncestre 1922. október 29-én került sor Budapesten, a Vigadóban. Bercziknek ekkor, tizenhat évesen már meggyőződésévé vált, hogy a modern út járható, hogy őt csak ez érdekli.20 Az est tizenhárom számból állt. Az estén Dinsl Oszkár zongorán és Alpár Gitta hegedűn kísérte Berczik Sárát. Mind a táncok és a zene használata széles skálát ölelt fel, a klasszikus stílustól a formabontó modern stílusig. A Csajkovszkij zenéjére készült „kínai tánc”, a Theodore Lack Pendant la valse, Op.73. zenéjére alkotott tütüs kompozíciója a klasszikus balett tanulmányainak hatását mutatta. Edward Grieg zenéjére készült száma tematikusan felépített képek sorozatára emlékeztetett. Az est során – valószínűsíthetően a bécsi hónapok hatására – az Ellen Tells-előadáson látott szcenikai megoldást alkalmazta: egy 2×2 méteres dobogón, posztamensen táncolt, amely egy fekete drapériával volt letakarva. Berczik Sára – szembefordulva a klasszikus balett avítt konvenciójával – bő görög ingben táncolta el Frédéric Chopin Prelude-jére írt, az Öröm címmel Robert Schumann Arabesque-jére készített és a Fohász címmel egy ismeretlen zeneszerző dallamára készült számokat. A szabad stílusú produkciót egy magyaros karakterszám követte, az Alpári Gitta által előadott Csak egy kislány van a világon című, magyar nótára készített koreográfia. Ezt követte Berczik Sára Csajkovszkij zenéjére előadott Humoreszk című száma, amely az első rész záró produkciója is volt egyben. Ebben a koreográfiában Berczik Sára szokatlan, rongybabára emlékeztető, azt megjelenítő mozgást használt, szakítva a mesterséges technikai kötöttségekkel. Az est utolsó, záró száma a Liszt Ferenc Magyar Rapszódiájára komponált koreográfia volt.

Berczik Sárában egyre jobban erősödött, hogy a mozdulatok energiájának megjelenési formái összefüggnek az izmok különböző mértékű használatával, ami irányítható, ami hozzásegíti az előadót, hogy mind a zenét, mind a zene által keltett érzéseket a nézők számára láthatóvá tudja tenni. Szükségét érezte mindehhez a testet felépítő izmok erősítését, nyújtását, függetlenítését, valamint a testrészek izolálását, a testen belül áramló energiák megismerését, valamint annak irányítását. Fontosnak tartotta az érzelmi skálák megjelenítését. Ezek az indulati (affektív) folyamatok hozzásegítik a növendéket az előadóművészet alapját is jelentő kifejező erő fejlődéséhez. Minden technikai tudás megszerezhetővé válhat, de az érzés, amit a mozdulat kivitelezésének folyamán az azt végző átél, az csakis az övé. Berczik Sára kifejezetten Wundt érzelmi skálákról szóló elméletére alapozta a hangulatok mozgásban történő megformálását. A komponálással, improvizálással, átéléssel kapcsolatban mondotta:

„már az első mozdulatnál, amikor azt az első egyenest tartja, az már telített kell hogy legyen átéléssel, érzelmi húrokat kell neki megrezdíteni azzal, hogy átélt legyen ez a mozgása. Ott indul már el az érzelmi skála. A Wundt-féle érzelmi skálával tulajdonképpen mindenkinek rendelkeznie kéne. Három ilyen érzelmi párt állított fel Wundt, én ezt tanulmányoztam, és próbáltam hasznosítani. A jótól a rosszig, a nyugalomtól egészen fel, a legnagyobb kitörésig, és annak átmenetei. Ilyen nagy végletekben kell azután már mozognia annak, aki azt akarja, hogy az intuícióban olyan erős érzelmekkel, elgondolásokkal rendelkezzen, hogy azt a mozgásba át tudja tenni.”21

Ehhez Berczik Sára szükségesnek tartotta egy természetes, de átfogó technika kialakítását a színpadi-művészeti célok szolgálatába állítására. 1922. évi október 31-i hírlapban Perczel Sári debüje22 címmel is megjelent egy kritika az önálló estről. A cikk írója méltatta Berczik Sára tehetségét, a produkcióját átfogónak ítélte meg, olyan táncnak, amely ábrázolja és reprodukálja, interpretálja a zenét, és jó úton halad a tökéletesség felé. Technikáját „kiforrottnak” ítélte meg, ritmusérzékét bámulatosnak. Kecses és lebilincselő mozdulatai, valamint a legnehezebb feladatok izomerőltetés nélküli kivitelezése lehetőséget teremtenek arra, hogy a legelsők közé emelkedjen. „Zenei intelligenciája, tánckultúrája hivatottá teszik arra, hogy nem az ismert interpretálásokat, hanem egyéni koreográfiát mutasson be, és hogy az abszolút tánc felé terelje ritka tehetségét.”23 Bercziket a közönség ovációban részesítette. Estjét élő zenére adta elő, hegedű- és zongorajáték kísérte kompozícióit.

1923. február 18-án fél hatkor láthatta a közönség Perczel Sári II. klasszikus táncestélyét.24

„Ez már a második táncestem volt, mert még egy táncestem volt egy éven belül, és egyre inkább merészen gondolkoztam a modern témákban. Ott ez nemcsak mozdulatilag és formailag változott, hanem témákban is. A tűzvarázs, ez csodálatos lehetőséget adott, ahogy először pislogó, majd kezd izzani a parázs, és tovább, egyre inkább a lángok, azok kilengése, aztán visszaesése. Hát, ezt a karmozdulattal hoztam ki. Igen kis területen, egy ötméteres pódiumon, ami fekete szőnyeggel volt leterítve – én annak a közepén –, el sem mozdultam, a karnak egész kis vibrálásával kezdtem, ami mindig erősebb-erősebb lángokra csapott, és lendületekkel, követve a törzsnek a teljes szabad mozgásával. Saját koreográfia volt. Piros görög ingben, hosszú hajam szabadon, körülbelül a lapockáig érő, lobogott, mint a tűz. A törzsnek nagy kilengései, lendületei és dinamikája a másfajta dinamikának az érvényesülése a mozgásban, ez, mindez a modern irányzatokhoz és kezdeményekhez képest hozzájárult az elején.”25

A Nemzeti Ujság kivételes karriert jósolt neki a táncművészetben. Rendkívüli ritmikai érzékkel és koreográfiai képességekkel ruházta fel. Invenciójára vonatkozóan gazdag új gesztus- és formanyelvet, valamint kifejezőkészséget tulajdonított neki. Méltatta a kis pódium ellenére plasztikai tanulmányait, Csajkovszkij Silhouettjét, amelyet fehér vászon előtt mutatott be, hátsó világítással. Kínai táncával és balettruhában táncolt valzer-variációjával a kritika szerint elbájolta a közönséget, Liszt Magyar ábrándjának interpretálásával pedig lenyűgözte nézőit. Kiemelték26 magabiztos technikai tudását, az artisztikus, akrobatikus mutatványok könnyedségét, megbízható ritmikáját és kifejező mimikáját. Zúgó tapsvihart aratott minden tánca, amelyre a kritika szerint méltán rászolgált.

Nevelőanyja, Perczel Karola betegsége komoly változást hozott Berczik Sára életében. A család elvárta tőle a debreceni balettiskola irányításának átvételét, amely egzisztenciát biztosított volna számára; környezete is erre biztatta. A család fontosnak tartotta zenei tanulmányainak befejezését is, a zenei diploma megszerzését. „Perczel Karola szerint csak diplomával a kézben lehet a pályán elindulni, és amibe belefogott, végig kell vinni.”27 1926-ban végzi el magánúton a zongora szakot a Zeneakadémián.28 A 283/931. szám alatt kapta meg zenetanári oklevelét az Országos Magyar Királyi Zenetanár Vizsgáló Bizottság által jóváhagyva, 1931. június hó 13-án.29 Oklevele őt feljogosította az éneknek zeneiskolában és más intézetekben történő tanítására. Lemondott a színpadi karrierről, a kétéves olaszországi szerződéséről is.30 Az előadóművészeti törekvéseit felcserélte a pedagógiai és a koreográfiai törekvéseire. „A korábbi fellépéseim, a kapott kritikák, s nem utolsósorban a magasrendű tanulmányok feljogosítottak arra, hogy hamarosan saját iskolát nyissak”31 – nyilatkozta egy interjú során. Mozgásművészeti iskolát akart nyitni. Berczik Sára a Kultuszminisztériumba adja be iratait mozdulatművészeti oklevélért, de nem klasszikus balettből, mint ahogy azt nevelőanyja, Perczel Karola elvárta volna tőle és ami a hosszú klasszikusbalett-tanulmányok után indokolt is lett volna. A minisztérium, bár elismerte Berczik Sára bécsi tanulmányait és előadóművészeti tevékenységét, de magyar mozdulatművészeti iskolában32 befejezett tanulmányok, végzettség igazolása nélkül nem adta meg kérelmére a mozgásművészeti oklevelet, amelynek megléte feltétele volt a mozdulatművészeti iskola beindításának.

„Kállai Lili vállalta, hogy nála, egy év alatt sűrítve, 3 hónapos ciklusokkal leteheti a tanárképző vizsgáit. Végül ebből mindössze félév lett.”33 Kállai Lili segítségével 1932 májusára szerezte meg a Mozdulatkultúra Egyesület tanárképző tanfolyamán mozdulatművészetből a diplomáját.34 Berczik Sára 1932-ben, huszonhat évesen nyitja meg első „mozdulatművészeti tanerőképző”35 iskoláját Budapesten, a Teréz körúton. Első növendékei a Zeneakadémiáról és a színiiskolákból látogatták a Berczik-iskolát.36 Kezdetben balett- és mozgásművészet-oktatás zajlott. Azért volt szüksége mozgásművészeti és pedagógiai rendszerének kidolgozására, mert a Mozdulatkultúra Egyesület követelménye szerint csak az válhatott egy tanárképző iskola vezetőjévé, aki önálló mozgásrendszert dolgozott ki.37

Pálfy György, a Mozdulatkultúra Egyesület főtitkára38 annyira kitűnőnek tartotta Berczik Sára metodikáját, tananyagát, hogy részt vállalt a munkában: filozófiát és esztétikát tanított a tanerőképzésben. Egy orvostanáron kívül, aki anatómia–csonttan–izomtan órát tartott, és a Palatai nevű artistán kívül, aki akrobatikát tanított, minden más tárgyat Berczik Sára oktatott. Így ő tanította a tanerőképzőn az általános pedagógiát, a pedagógiatörténetet, a tánctörténetet, a módszertant, a gyógygimnasztikát, a klasszikus balettet, valamint a zenetörténetet, zeneelméletet, zenei formatant, zongorát (kötelező mozdulatkísérés), továbbá a stílusmorfológiát és a különböző kéziszerekkel történő mozdulatokat (bot, korong, kendő, karika).39 A tanerőképző iskola mellett reggelente asszonytornát tartott, délután az iskolásoknak, valamint naponta két alkalommal, délelőtt és az esti órákban a tanárképzősöknek adott órát.

Házasságkötése is ezekben az években történt. Férje, Papp László katonatiszt volt egy lovas alosztálynál, kétszeres díjlovagló magyar bajnok.40 Iskolájának záróvizsgáit a Zeneakadémián tartotta. A vizsgákról szóló médiabeszámolók elismerően írtak. A tánccsoport „három meglepően értékes, lírai mélységű, dekoratív hatásokra épült balettkompozíciót mutatott be. A hírek szerint a szép számú, előkelő közönség hosszasan ünnepelte a tánccsoportot.”41

1939 őszén meghal nevelőanyja, Perczel Karola, ezt követően Berczik Sára a tánc helyett véglegesen a pedagógiát választva az egészséges és harmonikus emberi test fejlesztésének módszerét kezdte kidolgozni. Olyan módszert, mely egyaránt szolgálhatja a sportot, a mindennapi életet és a színpadi-művészi törekvéseket. 1941-től tanárképző engedéllyel rendelkező mozdulatművészeti iskolák közé tartozott a műhelye dr. Dienes Valéria, Madzsar Alice, Szentpál Olga és Kállai Lili iskolája mellett. Innen kerültek ki a növendékek három sikeres év után a végdiplomát adó Állami Tanfolyamra. Az általam bemutatandó vizsgaelőadás anyagról szóló műsorfüzet tartalmi része is prezentálja Berczik Sára testfejlesztő módszerének főbb pedagógiai vonásait.42 A műsorfüzetből kiderül, hogy a különböző részek milyen elképzeléssel, milyen célból lettek komponálva.

A Gyermekvilág első része meseszerű képeket mutatott be. A második rész jelenítette meg táncban a különböző zenei formákat (kánon, rondó, fúga, szonáta), a harmadik a részműfajok sokszínűségét mutatta be (líra, komikum, dráma). A negyedik rész a stílusváltásokról szólt, amely egyfajta technikai stílusváltozatokat foglalt magában ugyanazon mozdulatforma megtartásával (forgó, lendülő, ugró, lengő).

A háborús működés végét a nyilas hatalomátvétel jelentette: 1944. március 18-án a Berczik-iskola bezárt, sok más iskolával egyetemben, és ezzel megszakadt Berczik Sára pedagógiai tevékenysége is. Ennek véleményem szerint a német megszállással együtt járó új értékrendet kiszolgáló államapparátus, a politikai, gazdasági, ideológiai változástól való félelem és férje rendvédelemben betöltött szerepe játszott közre. Rokonaikhoz mentek vidékre a férjével, ott meghúzódva vészelték át a háború utolsó hónapjait. A háború végén visszatérve sokkolta a Teréz körúti ház látványa, ahol korábban a férjével lakott. A lebombázott házban mindenük odaveszett, azzal együtt a terem is, amiben az iskoláját vezette és amiben a versenyzongorája is állt. Növendékei, ahogy Budapestre visszatértek, folyamatosan megkeresték Berczik Sárát, folytatni szerették volna vele a közös munkát. Ő azonban nem érzett magában elég erőt ahhoz, hogy folytassa az oktatást. Tanítványai döntöttek helyette: úgy érezték, hogy a felszabadulás számukra is meghozta a művészi szabadság és alkotás lehetőségét. Azonban ezt kizárólag Berczik Sára vezetésével tudták elképzelni, keresték és megtalálták.43 Kerestek és találtak helyet is. A MADISZ régi Nemzeti Zenede épületébe (Vörösmarty utca), amely ugyan magán viselte még a háborús nyomokat, de már egy-két helyiség ki volt takarítva. Jánosi Ferenc, a MADISZ megválasztott titkára felfigyelt a bizonytalanul és félénken álldogáló kis csoportra. „Ő volt az első, aki megkérdezte tőlük, mit szeretnének csinálni. Dolgozni akarnak, felelték. Ha csak erről van szó, megtehetik! Takarítsák ki a termet és máris munkához láthatnak!”44 A terem sivár látványától nem ijedtek meg a Berczik-tanítványok, a helyiséget használhatóvá tették. Újat szerettek volna csinálni, amivel méltón ünnepelhetik meg az első szabad május elsejét. Gömöri Endre ötletét fogadták el, amelynek forgatókönyvét is ő írta meg. A műsor a Népek a szabadságért címet kapta. A darabot Berczik Sára koreografálta, Erdélyi Miklós állította össze a zenét, Vámos László rendezte, akinek asszisztense Horváth Tivadar volt.45 Egy éven keresztül járták a műsorral a MADISZ-szervezeteket, és siker koronázta minden előadásukat. A Zsebkendőtánc több mint ötszáz előadást ért meg, jelentős színházakban. Tulajdonképpen a néptánc színpadi feldolgozásait adták elő, ezt igyekeztek népszerűsíteni.46 Ennek hatására hivatásos csoporttá alakultak: Berczik-csoport47 néven folytatták tovább együttműködésüket. A Világ című hírlap 1945-ben így számolt be P. Berczik Sára csoportjának előadásáról:

„A ritmikus mozgás új műfaja, melyet mozdulatművészetnek neveznek, párhuzamosan fejlődött a kor zenéjével. Bartók, Kodály, Prokofjev zenéjére P. Berczik Sára által komponált előadást fiatal tehetséges fiatalok adták elő. Az előadáson kísérletet tett a koreográfus: a versekre történő alkotást tűzte ki célul. A versek megtáncolásában ugyan éreztük az érzelem és értelem összeütközését, de a kísérlet (melyet nem itt láttunk először) sikerrel járt. Mert a költemények ritmusa magával ragadta a koreográfus és az előadó fantáziáját, s így a kompozíciók teljes értékűnek tűntek.”48

1945. május 22-én megalakult a Pedagógus Szakszervezet Mozdulatművészeti Szakosztálya,49 amelynek Berczik Sára is tagja lett. Dr. Dienes Valéria javaslatára megállapodtak abban, hogy a rendszeralkotók: Szentpál Olga, Kállai Lili, Berczik Sára, Riedl Ágnes egy egységes mozdulatművészeti rendszer tervét közösen fogják megalkotni.50 A munka elkezdődött. A mesterek abban egyetértettek, hogy magasabb szintre emeljék a tanárképzést, de a megvalósításban nem voltak közös állásponton. Így évek teltek el eredmény nélkül: az egységes mozdulatművészeti rendszer megfogalmazása elmaradt.

A Népszava 1947-es cikkében51 írottak arról adtak számot, hogy a Szakszervezeti Tanács és a Munkás Kultúrszövetség márciusi ünnepélyén a Berczik-csoport kapta az egyik legviharosabb tapsot. A tánccsoport a Marseillaise megjelenítésével is feltűnt, ahol Kovács Éva, Dési Mária és Szöllőssi Ágnes volt a három alcsoport lendületes vezetője, amelyet még fokozott Hanna Berger, bécsi táncművésznő megjelenése a Berczik-csoport élén. A Berczik-tánccsoportból alakult a Fővárosi Varieté néptánccsoportja is.52 1948-ban megalakult Magyar Táncművészek Szövetségének egyik feladata az új művészeti táncstílus kialakítása volt, amelyet régi szakemberek bevonásával képzeltek el, a meghívottak között Berczik Sára is ott volt.53

„1949 őszén a Fővárosi Népszórakoztató Intézmények (FŐNI) feladata a szórakoztató műfaj korszerű átalakítása, egészségesebb, művészibb, színvonalasabb átszervezése volt.”54 Ennek részeként került a revüképek koreográfusai közé Berczik Sára – Harangozó Gyula és Hidas Hedvig mellett. Az Országos Széchenyi Könyvtár Színháztörténeti Tárában végzett kutatásom során bizonyítottan csak a Fővárosi Varietében végzett koreográfusi tevékenysége és csoportjának önálló, független megjelenése, fellépése vált igazolttá. Időrendi sorrendben az alábbi revü műsorokban működött közre, mint Berczik Sára koreográfus: „Botrány az állatkertben” (1949.10.14.), „Békehajó” (1950.01.25.), „Májusfa” (1950.09.08.), „Sziget Rózsái” (1950.11.03.), „Jó reggelt Budapest” (1951.01.19.), „7 vidám nap” (1951.03.31.). A Botrány az állatkertben című revüműsor kivételével a Berczik tánccsoport önálló fellépőként volt feltüntetve a plakáton. Párhuzamosan a Testnevelési Főiskolán megalakuló táncszak tanárává is vált Szentpál Olga, Rábay Miklós és Géczi Éva mellett. Miután kidolgozott tanterv az újonnan alakult táncszakon nem volt, a tananyag alapját Berczik Sára mozgásanyaga jelentette. A feladat nehéz volt: egy új rendszer kidolgozása, amely a művészi tornát a versenysport világába kívánta felemelni. Ehhez azonban sok előítélettel kellett megküzdeni, amellyel a kor mozdulatművészeit illették, valamint el kellett vonatkoztatni a színpadi világtól. 1949 után, miután a hatalomra került kommunista párt rendeleti úton bezáratta a mozdulatművész-iskolákat, mert nem egyeztek a kultúrpolitikájával.55 Ennek egyrészről az volt az oka, hogy a mozgásművészet elvetette mindazt, amit az új szocialista táncművészet képviselt: a hagyományteremtést, a gazdag örökség, a népi táncművészet kialakítását, másrészről minden áron új modern táncművészetet akartak teremteni, misztikával, elvont érzelmek ábrázolásával – elemzi Vitányi Iván A mozgásművészetről tartott ankét eredményei című cikkében.56 Ezt erősíti a Népművelési Minisztérium, Művészeti Főosztálya jegyzőkönyve is. A jegyzőkönyv a Kállay- és Berczik-iskolát nem is említve véleményezi az iskolák létjogosultságát. A Szentpál-iskolát beilleszthetőnek vélték az új hatalmi rendbe, Madzsar Alice iskoláját, bár baloldalinak tartották, de úgy ítélték meg, hogy csak külsőségekben felel meg a rendszernek, tehát burzsoának bélyegezték. A Dienes-iskolát mind műveiben és rendszertanban misztikusnak, tömény idealista zavart elképzelésnek nyilvánították.57 Berczik Sára ebben az időszakban kiszolgáltatott helyzetben volt. A mindennapi megélhetés biztosítása érdekében a mozdulatművészek más területen próbálták táncpedagógiai és módszertani ismereteiket átadni.58 Berczik Sárának lehetősége volt a sportba integrálni az ismereteit, tudását, megteremtve egy új sportág a művészi torna alapjait a Testnevelési Főiskolán.

„Mozdulatművészeti Iskolaként utoljára az új lakhelyen, a Szent István parkban, egy nagy, tetőteraszos lakásban működött, egészen addig, míg 1951-ben feljelentette a szomszéd. Berczik Sára férje (Papp László) hivatásos tiszt volt rendvédelmi szervnél, amely elég ok volt arra, hogy kitelepítsék vidékre.”59 Lenkei Júlia Berczik Sárával készített interjúja során derült fény arra, hogy Berczik Sára férje a „tábornokper” következményeként került férjével a kitelepítési listára.60 1951-ben Berczik Sárát a férjével kitelepítették Öcsödre.61 Berczik Sára három évet töltött férjével kitelepítve.

„Ezt csak úgy tudtam elviselni, hogy végtelenül sokan álltak mellém. Nem is tudom, hogyan tudták meg a címet, hogy hol vagyok. Több százan kerestek meg és segítettek engem abban az időben, rokonaim elmondása alapján, mert ők számolták. Ez egy terápia volt számomra.”62

Berczik férje az idegösszeomlásból nem épült fel, és 1958-ban „tragikus körülmények között”63 Berczik elvesztette a férjét. Berczik Sára a tanításba menekült, ami kitöltötte egész életét és mindennapjait. Soha többet nem ment férjhez, gyermeke sem született.

Visszatérése után számos feladatot ajánlottak neki. A Testnevelési Főiskolára is visszahívták oktatni, ahol kitelepítése előtt művészi tornát oktatott. Nem fogadta el a felkérést. „Elfogadta viszont a női tornászválogatott művészeti irányítását 1953-ban. A következő évben Berczik Sári és Kovács Éva megalakította az I. kerületi Táncművészeti Munkaközösséget.”64 A női tornászválogatott-tal történő együttműködés első sikere a Tass Olgának készített világbajnoki, győztes zászlógyakorlat volt 1954-ben Rómában.65 A későbbiekben koreográfusként részesévé vált az 1955-ös római világbajnokságon aranyérmet szerzett együttes kéziszergyakorlat-díjazásának, valamint az 1956-ban Melbourne-ben olimpiai aranyéremmel jutalmazott szalaggyakorlat elismerésének.

„Végre ötvenhat nyarán a tornaszövetség felkérésére egy munkaközösség Berczik Sári vezetésével és Kovács Éva részvételével kidolgozta a művészi torna első kötelezőgyakorlat-anyagát, amely felölelte a gyermekmozgástól a nemzetközi követelményekig mindazt, ami versenysporttá tette a művészi tornát. »Többszólamú mozgás« – vallotta a művészi tornáról Berczik Sári és Kovács Éva.”66

Véleményük szerint a művészi torna olyan sportággá tudott fejlődni, amely nemcsak professzionális versenyzői szinten, hanem a dolgozó nők között hobbiszinten is elterjedhetett. A 60-as években a Színház- és Filmművészeti Főiskolán heti egy alkalommal tartott foglalkozásokat, amiket a hallgatói keveselltek.67 Párhuzamosan a Főiskolán töltött évekkel, a ritmikus sportgimnasztikai válogatott keret vezetőjévé68 vált, egészen 1979-ig. Egy 1975-ös Képes Sportban megjelent újságcikkből69 kiderül, hogy még mindig a művészitorna-válogatott szakvezetője, a női tornászválogatott művészeti irányítója, és tanár a Főiskolán. 1965-től a Budai Táncklub művészitorna-csoportjának megalapítója és vezetőtanára. Berczik Sára már csak a válogatott csapatnál folytatta munkáját. 1978-ig volt a ritmikussportgimnasztika-válogatott vezetőedzője.70 1978–1983 között a Szolgáltató–Építők Spartacus vezetőedzője.71 1988-ban jelenik meg Sákovicsné Dömölky Lídia könyve, A nő harmóniája címmel, alcíme: Torna Berczik Sára módra, amely egyrészről Berczik Sára gyakorlatait jegyzi le, azokat a gyakorlatokat, amelyeket Berczik Sára hétről hétre oktatott az óráira látogatóknak, másrészt ismerteti Berczik Sára életpályáját. 1990-ben megjelent A gyermekek harmóniája: Berczik Sára esztétikus testképző módszere címmel, amely a szülőkhöz szól, de olyan elméleti, szakmai, tematikai egységeket ismertet, amelyek a gyakorlati szakemberek továbbképzését is segíthetik. A könyv az életkori sajátosságoknak megfelelő gyakorlati gyűjteményt tartalmazza, módszertani tanácsokat ad.

Berczik Sára 1995. február 4-től a Haynal Imre Egészségtudományi Egyetem Fizioterápiai Tanszékével együttműködő posztgraduális mozdulat-művészpedagógus-képző tanfolyam alapítója és esztétikustestképzés-tanára.72 Berczik Sárának a Budai Táncklub jelentette a bázist, a második otthont. Fontos volt számára, hogy tudását megossza másokkal, olyanokkal, akik nyitottak szemléletmódjára. 1992-ben jelenik meg Berczik Sára módszere a Művelődési és Közoktatási Minisztérium által jóváhagyva, Iskolai testnevelés és sportfüzetek 14. sorozatcímmel és Mozgásfejlesztő és tartásjavító gimnasztika kötetcímmel. 1997-ben készült vele az utolsó interjú, ekkor 92 éves volt.73 Munkatársa és volt tanítványa, Szollás Erzsébet méltatja óráit, ambícióit: „Mai napig képzi magát, nincs két egyforma gyakorlat, meglévők anyagából összeállított újabb és újabb kombinációkat alkalmaz.”74 Berczik Sára, megkérdezve őt, hogy mi a véleménye mozdulatművészetéről, így nyilatkozott:

„Ugyanolyan komoly művészetnek tartom, mint a balettet, de még nem érte el, nem érhette el azt a magasabb fokát, amit a klasszikus balett 300–400 éves múltra visszatekintve elért. Úgy gondolom, hogy bekövetkezik majd.”75 „Ezen a technikán dolgozom ma is, amit modern technikának, esztétikus képzésnek nevezünk. S még jobban szeretném ezt rendszerezni, s önálló technikai műfajjá alakítani.”76

1999. február 25-én hunyt el. Temetéséről a Magyar Távirati Irodát a Magyar Ritmikus Gimnasztikai Szövetség értesítette.77 Örök nyugalomra helyezésének helye és időpontja: Farkasréti temető, 1999. március 17-e, 14 óra, amelyre számos pályatársa és növendéke kísérte el.

Berczik Sára pályájának rekonstrukciója feltárja előttünk, hogy mozdulatművészként milyen módon lehetett túlélni és szemléletmódbeli változást hozni művészetpedagógiával. A mozdulatművészek között számontartották Bercziket, de nem vált mozdulatművészként ikonikus alakká. Azonban Berczik Sára az egyetlen mozdulatművész, akinek oktatási rendszere az alapfokú művészeti oktatás részeként még mindig jelen van a közoktatásban. Neki sikerült életben tartani a ritmikus sportgimnasztika kereteiben a mozgáspedagógia tematikáját, amely napjainkra elfogadott képességfejlesztő technikaként működik.

Bibliográfia

[n. n.]. „Művészet irodalom”, Világ, 1945. máj. 31., 5.

[n. n.]. „Színház: Zene”, Az Ujság, 1922. okt. 31., 4.

[n. n.]. „Művészet: Zene”, Magyarság, 1935. jan. 25., 21.

Alpár Ágnes. A kabaré: A fővárosi kabarék műsora 1945–1980. Budapest: MSZI, 1981.

Bajnai Teréz. „Mesterségem címere: Művészi torna”. Képes Sport, 1975. ápr. 8., 22.

Berczik Sárára emlékezünk”. Magyar Sport Háza Hozzáférés: 2020.07.27. https://magyaredzo.hu/berczik-sarara-emlekezunk/.

Bogácsi Erzsébet. „A kor megérleli az embert”. Népszabadság, 1997. dec. 20., 9.

Bolvári-Takács Gábor. „Adatok a Színház és Filmművészeti Főiskola Táncfőtanszakának történethez (1945–1958)”. In Alkotás – befogadás – kritika a táncművészetben, a táncpedagógiában és a tánckutatásban, szerkesztette Bolvári-Takács Gábor, Fügedi János, Mizerák Katalin és Németh András, Táncművészet és tudomány 7, 17–25. Budapest: Magyar Táncművészeti Főiskola, 2014.

Devecseri Veronika. „Berczik Sára egyetemes táncművész”. In Tánctudományi Tanulmányok 1996/97, szerkesztette Kővágó Zsuzsa, 39–55. Budapest: Magyar Tánctudományi Társaság, 1997.

Dienes Maya. „Fél évszázad a mozdulatművészet szolgálatában: E. Kovács Éva emlékezése”. Táncművészet 17, 3–4 sz. (1992): 46.

Dorogi Katalin. „Mozgásművészek: A test fényűzése. 168 óra 9, 5. sz. (1997): 34–36.

Fenyves Márk. „Orkesztika és Dr. Dienes Valéria, Berczik Sára és a Berczik-iskola”. In Mozdulat, szerkesztette Beke László, Németh András és Vincze Gabriella, 161–180. Budapest: Gondolat Kiadó, 2013.

Fenyves Márk. „Dokumentumok tükrében: A magyar mozdulatművészet vitái”. In Tánctudományi tanulmányok 2002/2003, szerkesztette Kővágó Zsuzsa, 75–107. Budapest: Magyar Tánctudományi Társaság Kiadványa, 2005.

Fuchs Lívia. „Beszélgetés Fáy Máriával”, Táncművészet 15, 12. sz. (1990): 20–25.

Hoffmann Péter. „Sport: Ritmusbot és zászló”. Magyarország, 1976. máj. 9., 28.

Hungary Civil Registration. Family Search. 18951980, 102., film 004838114, 344 image. Hozzáférés: 2019.09.20. https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:33SQ-GPX4-91Y3?i=338&cc=1452460&cat=1013191.

Incze Sándor. „Scala-hangversenyek”. Színházi Élet 13, 43. sz. (1925): 48.

J.S. „Igazi március”. Népszava, 1947. márc.19., 4.

Kármán Judit és Makovicsné Landor Erika. „Mozgásterápia: Esztétikus Testképző Gimnasztika”. Magyar Gyógytornászok lapja [különszám] (1992): 9.

Kutas István. „Így lett művészi torna”. Képes Sport, 1970. máj. 12., 26.

Lenkei Júlia. A mozdulatművészet Magyarországon. Veszprém: Veszprémi Egyetemi Kiadó, 2004.

Lenkei Júlia. „Szövetségtől a szétszóratásig: A mozdulatkultúra Egyesület”. ligetmuhely.com. 1989.12.01. https://ligetmuhely.com/liget/lenkei-a-szetszoratasig/.

Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem. Levéltár. 1931-es évkönyv. Kutatási eng.sz. KH-170/1/2018.

Magyar Nemzeti Levéltár. BM (Közrendészeti Főosztály). XIX-B-1-j. Kitelepítettek jegyzéke. 4, 75. 04527. sorszám.

Molnár Dániel. Vörös csillagok: A Rákosi-korszak szórakoztatóipara és a szocialista revűk. Budapest: Ráció Kiadó, 2019.

MTV Hírek. Kultúra, Budai Táncklub. 1997. ID:05068. Nemzeti Audiovizuális Archívum.

Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet. Táncarchívum, Kállai Lili-hagyaték, Fond 3/18.

P.K. „Színház: Haladó szellemű kabaré és színvonalas varieté”. Kis Ujság, 1949. okt. 2., 8.

Sákovicsné-dömölky Lídia. A nő harmóniája: Torna Berczik Sára módra. Budapest: Hungaria Sport Reklám és Marketing Vállalat, 1988.

Szilágyi Enikő. „Egészségmegőrzés hungarikummal”, Magyar Nemzet, 2012. máj. 19., 37.

Szöllősi Ágnes. Berczik Sára mozdulatművészeti módszere. Budapest: Magyar Mozdulatkultúra Egyesület, 2002.

Vajda Péter. „Hírek”, Népszabadság, 1999. márc.13., 19.

Várhegyi Andrea. „Nyugdíjban Dienes Gedeon”. Magyar Nemzet, 1995. jan. 28., 4.

Vincze Gabriella. A magyar mozdulatművészet története és néhány motívumának nemzetközi párhuzama. Doktori disszertáció. 2015. Hozzáférés: 2021.10.01. http://doktori.btk.elte.hu/art/vinczegabriella/diss.pdf.

Vitányi Iván. „A mozgásművészetről tartott ankét eredményei”. Táncművészet 1, 9. sz. (1951): 28–30.

Vitray Tamás Berczik Sárával. Emlékezzen 2/2. Gyártási év: 1989.

Vitray Tamás. Töltsön velem egy órát. 2014. M3 Anno. ID:1958156. Nemzeti Audiovizuális Archívum.

  • 1: Vitray Tamás Berczik Sárával, Emlékezzen 2/2, (gyártási év: 1989), M3 Anno, ID:1831054, Nemzeti Audiovizuális Archívum.
  • 2: Family Search, Hungary Civil Registration, 18951980, 102., film 004838114, 344 image, hozzáférés: 2019.09.20, https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:33SQ-GPX4-91Y3?i=338&cc=1452460&cat=1013191.
  • 3: Az 1894. évi XXX. törvénycikk házassági jogokról szóló fejezete „a különböző valláskülönbséget házassági akadálynak nem minősíti. Azokra a vegyes vallású felekre azonban, akik súlyt helyeznek arra, hogy polgárilag kötött házasságuk egyházilag is érvényes legyen, e kérdés ma jelentős. E tekintetben megjegyzendő: 1. hogy katolikus egyházi jog szerint magyar katolikus és protestáns fél közt a házasság teljesen formátlanul is megköthető, vagyis e szerint a polgári V. egyházilag is teljesen érvényes; 2. ha azonban vegyes vallású felek házasságukat kat. lelkésszel megáldatni akarják, okvetlenül reverzálist (írásos megegyezés a születendő gyermek vallása tekintetében) kell adniok gyermekeik vallásos nevelése tekintetében, mert különben a katolikus lelkész csak passzív asszisztenciával (puszta jelenlétével) vehet részt az egyházi házasságkötésnél; e reverzális most már a gyermekek vallásáról szóló 1894. XXXII. t.-c. által (mely e tekintetben az 1868. LIII. t.-c. helyébe lépett) megszabott alakban érvényesen megadható.” Áldássy Antal, ábrányi Kornél és aczél Károly, Zsidó-keresztény házasság, szerk. ágoston József, XVI. kötet (Budapest: A Pallas nagylexikona, 1897), 1220.
  • 4: Vitray Tamás, Töltsön velem egy órát, M3 Anno, 2014, ID:1958156, Nemzeti Audiovizuális Archívum.
  • 5: Uo.
  • 6: Devecseri Veronika, „Berczik Sára egyetemes táncművész”, in Tánctudományi Tanulmányok, 1996/97, szerk. Kővágó Zsuzsa, 39–55 (Budapest, Magyar Tánctudományi Társaság,1997), 40.
  • 7: Dorogi Katalin, „Mozgásművészek: A test fényűzése”, 168 óra 9, 5. sz. (1997): 34–36, 35.
  • 8: Szöllősi Ágnes, Berczik Sára mozdulatművészeti módszere, szerk. Fenyves Márk (Budapest: Magyar Mozdulatkultúra Egyesület, 2002), 6.
  • 9: Devecseri, „Berczik Sára…”, 41.
  • 10: Uo.
  • 11: Dorogi, „Mozgásművészek…”, 35.
  • 12: Szöllősi, Berczik Sára…, 7.
  • 13: Kármán Judit és Makovicsné Landor Erika, „Mozgásterápia: Esztétikus Testképző Gimnasztika”, Magyar Gyógytornászok lapja, [különszám], (1992): 9.
  • 14: 04527. sorszám. Szöllősi, Berczik Sára…, 7.
  • 15: Oroszországból érkeztek az I. világháború után Bécsbe. Párizsban akartak iskolát nyitni, és közben táncesteket, kurzusokat tartottak.
  • 16: Dorogi, „Mozgásművészek…”, 35.
  • 17: Devecseri, „Berczik Sára…”, 42.
  • 18: Vitray, Töltsön velem…
  • 19: Uo.
  • 20: Fenyves Márk, „Orkesztika és Dr. Dienes Valéria, Berczik Sára és a Berczik-iskola”, in Mozdulat, szerk. Beke László, Németh András és Vincze Gabriella, 161–180 (Budapest: Gondolat Kiadó, 2013), 178–179.
  • 21: Lenkei Júlia, A mozdulatművészet Magyarországon, [a szerző interjúja Berczik Sárával] (Veszprém: Veszprémi Egyetemi Kiadó, 2004), 48.
  • 22: Uo., 30.
  • 23: Lenkei, A mozdulatművészet…, 30.
  • 24: Incze Sándor, „Scala-hangversenyek”, Színházi Élet 13, 43. sz. (1925): 48.
  • 25: Szöllősi, Berczik Sára…, 7.
  • 26: [n. n.], „Színház: Zene”, Az Ujság, 1922. okt. 31., 4.
  • 27: Devecseri, „Berczik Sára…”, 43.
  • 28: Vitray, Töltsön velem egy órát…
  • 29: Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, Levéltár, 1931-es évkönyv, kutatási eng.sz. KH-170/1/2018.
  • 30: Bogácsi Erzsébet, „A kor megérleli az embert”, Népszabadság, 1997. dec. 20., 9.
  • 31: Uo.
  • 32: Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet, Táncarchívum, Kállai Lili-hagyaték, Fond 3/18.
  • 33: Devecseri, „Berczik Sára…”, 44.
  • 34: Szöllősi, Berczik Sára…, 7.
  • 35: Bogácsi, „A kor megérleli…” 9.
  • 36: Szöllősi, Berczik Sára…, 7.
  • 37: Dienes Maya, „Fél évszázad a mozdulatművészet szolgálatában: E. Kovács Éva emlékezése”, Táncművészet 17, 3–4 sz. (1992): 46.
  • 38: Lenkei Júlia, „Szövetségtől a szétszóratásig: A mozdulatkultúra Egyesület”, ligetmuhely.com, 1989.12.01, https://ligetmuhely.com/liget/lenkei-a-szetszoratasig/.
  • 39: Devecseri, „Berczik Sára…”, 44.
  • 40: Szöllősi, Berczik Sára…, 7.
  • 41: [n. n.], „Művészet: Zene”, Magyarság, 1935. jan. 25., 21.
  • 42: Dienes, „Fél évszázad…”, 46.
  • 43: Kutas István, „Így lett művészi torna”, Képes Sport, 1970. máj. 12., 26.
  • 44: Uo.
  • 45: Uo.
  • 46: Uo.
  • 47: Bogácsi, „A kor megérleli…”, 9.
  • 48: [n. n.], „Művészet irodalom”, Világ, 1945. máj. 31., 5.
  • 49: Fenyves Márk, „Dokumentumok tükrében: A magyar mozdulatművészet vitái”, in Tánctudományi tanulmányok, 2002/2003, szerk. Kővágó Zsuzsa, 75–107 (Budapest: Magyar Tánctudományi Társaság Kiadványa, 2005), 78.
  • 50: A Magyar Mozdulatművészek 1945. június 23-án megtartott értekezletén készült jegyzőkönyv 4. Idézi Fenyves, „Dokumentumok tükrében…”, 80
  • 51: J.S., „Igazi március”, Népszava, 1947. márc.19., 4.
  • 52: P.K., „Színház: Haladó szellemű kabaré és színvonalas varieté”, Kis Ujság, 1949. okt. 2., 8.
  • 53: Molnár Dániel, Vörös csillagok: A Rákosi-korszak szórakoztatóipara és a szocialista revűk (Budapest: Ráció Kiadó, 2019), 213.
  • 54: Alpár Ágnes, A kabaré: A fővárosi kabarék műsora 1945–1980 (Budapest: MSZI, 1981), 181.
  • 55: Fuchs Lívia, „Beszélgetés Fáy Máriával”, Táncművészet 15, 12. sz. (1990): 20–25, 22.
  • 56: Vitányi Iván, „A mozgásművészetről tartott ankét eredményei”, Táncművészet 1, 9. sz. (1951): 28–30.
  • 57: Vincze Gabriella, A magyar mozdulatművészet története és néhány motívumnak nemzetközi párhuzama, Doktori disszertáció, 2015, hozzáférés: 2020.10.01, http://doktori.btk.elte.hu/art/vinczegabriella/diss.pdf.
  • 58: SZilágyi Enikő, „Egészségmegőrzés hungarikummal”, Magyar Nemzet, 2012. máj. 19., 37.
  • 59: Fenyves, „Orkesztika…”, 180.
  • 60: Molnár, Vörös csillagok…, 217.
  • 61: Magyar Nemzeti Levéltár, BM (Közrendészeti Főosztály), XIX-B-1-j, Kitelepítettek jegyzéke, 4, 75. 04527. sorszám.
  • 62: Vitray Tamás, Emlékezzen 2/2, M3 Anno, ID:1831054, Nemzeti Audiovizuális Archívum
  • 63: Uo.
  • 64: Kutas István, „Így lett…”, 26.
  • 65: Sákovicsné-dömölky Lídia, A nő harmóniája: Torna Berczik Sára módra (Budapest: Hungaria Sport Reklám és Marketing Vállalat, 1988), 159.
  • 66: Kutas, „Így lett művészi torna”, 26.
  • 67: Bolvári-Takács Gábor, „Adatok a Színház és Filmművészeti Főiskola Táncfőtanszakának történetéhez (1945–1958)”, in Alkotás – befogadás – kritika a táncművészetben, a táncpedagógiában és a tánckutatásban, szerk. Bolvári-Takács Gábor, Fügedi János, Mizerák Katalin és Németh András, Táncművészet és tudomány 7, 17–25 (Budapest: Magyar Táncművészeti Főiskola, 2014), 20.
  • 68: Hoffmann Péter, „Sport: Ritmusbot és zászló”, Magyarország, 1976. máj. 9., 28.
  • 69: Bajnai Teréz, „Mesterségem címere: Művészi torna”, Képes Sport, 1975. ápr. 8., 22.
  • 70: Vitray, Emlékezzen 2/2.
  • 71: „Berczik Sárára emlékezünk”, Magyar Sport Háza, hozzáférés: 2020.07.27, https://magyaredzo.hu/berczik-sarara-emlekezunk/.
  • 72: Várhegyi Andrea, „Nyugdíjban Dienes Gedeon”, Magyar Nemzet, 1995. jan. 28., 4.
  • 73: MTV Hírek, Kultúra, Budai Táncklub, 1997, ID:05068, Nemzeti Audiovizuális Archívum.
  • 74: Uo.
  • 75: Uo.
  • 76: Vitray, Töltsön velem…
  • 77: Vajda Péter, „Hírek”, Népszabadság, 1999. márc. 13., 19.