Gál Eszter (Színház- és Filmművészeti Egyetem, Budapest): A mejerholdi biomechanika és a kontaktimprovizáció
Megjelenés helye: Theatron 16, 2. sz. (2022)

A tanulmányban a mejerholdi biomechanika és a kontaktimprovizáció mozgásrendszerét és az általuk kialakított testhasználatot hasonlítom össze.1 A két rendszer látszólag egymás ellentéte, közelebbi vizsgálatuk azonban rámutat hasonló alapjaikra és a testszemléletükben rejlő kapcsolódási pontokra. Mivel a kontaktimprovizáció pedagógia munkám alapját képezi és kutatásomban annak oktatási szempontjait és alkalmazását is vizsgálom, az összehasonlító téma izgalmas távlatokat ajánl a felsőfokú színművészképzés mozgásoktatásához. Az analitikai találkozási pontok lehetőségeinek felvázolása mellett arra a kérdésre keresem a választ, hogy a kontaktimprovizáció milyen perspektívát kínál a mejerholdi formalista biomechanika számára, segítheti-e és hogyan egy kontaktimprovizáció mozgássor mejerholdi biomechnikai elemzése a színész mozgástechnikai tudását és a színész-rendező koreográfusi alkotómunkáját.

A kontaktimprovizácó mozgásainak részletes elemzéséhez a táncforma „art-sport”2 jellege miatt a sportmozgások és általában a mozgások, mozdulatok, hely és helyzetváltoztatások elemzéséhez használt biomechanika technikáját alkalmaztam, mivel a sportmozgásokhoz hasonlatosan a kontaktimprovizáció mozgásaiban is mechanikai aspektusban kereshetjük a törvényszerűségeket. Az orvosi és sporttudományban a biomechanika fogalma az élő szervezet (bio) fizikai (mechanika) jellemzőit és annak élettani jelentőségeire fókuszál mozgás közben. De amíg a sportmozgások mérésen alapuló elemzése elsősorban a teljesítményfokozás céljából történik, addig a kontaktimprovizáció mozgásainak mechanikai vizsgálata a tánctörténés mozgástechnikai alapjait tárja fel. Az elemzés segíti a testhasználat tudatosítását és kijelöli oktatásának lehetséges módszertani irányait. A továbbiakban a tanulmány a két rendszert felváltva, komparatív technikával elemzi.

A színháztudomány terminológiájában a biomechanika fogalma Mejerholdhoz kötődik, aki a „színpadi mozgások gyakorlatozási rendjét”3 teremtette meg. Szintén fontos ismérv, hogy a biomechanika a színészképzés közvetlen eszköze volt Mejerhold műhelyében. Minden mozgás, mozgásszekvencia vagy etűd, az azokban megvalósuló alapelvek, a gyakorlások módjai és céljai mind közvetlenül az előadói módot, az előadói kifejezést, az érzelmi töltetet, a játék lényegét ragadták meg, arra készítettek fel.

A kontaktimprovizáció tárgyalásakor is lényeges szem előtt tartani azt a tényt, hogy a táncforma a hatvanas és hetvenes évek észak-amerikai kultúrájának és társadalmának látványos „terméke”, hiszen magában foglalja a demokratikus viszonyok megteremtésének ideológiai környezetét, az együttműködés és a felelősségvállalás koncepcióját.4 A kontaktimprovizáció ebben a korai, kísérleti fázisban, nem a tánc- vagy színművész tréningezésének egyik módja vagy eszköze volt, csak később vált azzá, ugyanakkor mégis közvetlenül kapcsolódott a táncművészet kifejezésformáinak kutatásához. Szándékoltan hozta közelebb az előadókat a nézőkhöz a játéktér és a nézőtér egybeolvasztásával, így bevonva a közönséget az előadás folyamatába. A kontaktról és a mejerholdi biomechanikáról is elmondható, hogy része volt valamilyen társadalmi utópiának. A mejerholdi biomechanika a szovjet állami avantgárd történelmi, politikai és életutópiának volt része, amennyiben ideológiája analóg azzal az elképzeléssel, hogy a kommunizmusban a munkamegosztás felszámolásával a művészi tehetség „felszabadul a nagy tömegben.”5 Ezen utópia gyengülésével a biomechanika a színészi technika problematikája felé fordult.6 A kontaktimprovizáció utópikus jellegét a társadalmi és hatalmi struktúrákra vonatkoztatva a mai napig hordozza.

A biomechanika Mejerhold műhelykísérleteihez és pedagógiai tevékenységéhez köthető művészeti forma, amelyeket az 1900-as évek elejétől kezdve folytatott élete végéig.7 A módszerről kevés elsődleges dokumentum maradt. Szekunder, de autentikusnak tekinthető dokumentum Mejerhold A jövő színésze és a biomechanika címmel Moszkvában, 1922. június 22-én tartott előadásának beszámolója.8 A technikai tréninggyakorlatok azonban már korábban helyet kaptak Mejerhold rendezéseiben. 1906-tól A komédiásdi rendezésétől a színészi játékban nagy szerepet kapott a néhol szinte akrobatikába hajló, dinamikus mozgássor és annak tér- és időbeli relevanciája. Központba került a színész egész testének érvényesülése a színpadon.9 Mejerhold „a színész játékát (szociál)fiziológiai alapokra”10 helyezte, amelynek kiindulópontjául a testet és a mozgást tette meg. „A színésznek olyanná kell edzenie testét, a maga anyagát, hogy az képes legyen azonnal teljesíteni a kívülről (a színésztől, a rendezőtől) érkező utasításokat.”11 A test, mint anyag és annak megművelése, megismerése a kontaktimprovizációnak sajátja is. Mejerhold számára a színész teste viszont külső megközelítésből látható, amennyiben a színészi játékban a belsőt az „individuál(pszichológiai)”12 alapokra helyezés jelentette. A biomechanikai gyakorlataival megdolgozott test rugalmas, fegyelmezett és technikai tudással felvértezett.13 Mozgás közben a külső, kontroll alatt tartott testi megformálódásnak kellett megteremtenie az érzelem megfelelő kifejeződését. Mejerhold célja, hogy rendezéseiben a zenét és a mozgást tisztán teátrális elemként illessze az előadásba, s a szöveg mögöttes tartalmait, érzelmi és hangulati állapotait közvetítse.

Mejerhold biomechnika előadása után éppen ötven évvel, 1972 júniusában került sor az első kontaktimprovizáció előadásra, New Yorkban. Az előadás és a táncforma létrejötte az amerikai táncművész Steve Paxton14 alkotói és pedagógiai munkájához köthető, de Mejerhold biomechanikájának kidolgozottságával ellentétben Paxton mozgástechnikája, gyakorlatai az amerikai táncművészetben aktívan résztvevő művészek kollektív tapasztalatából nyert ismeretek és tudások eredménye.15 Az ötvenes évek végétől Észak-Amerikában a test és a tiszta, önmagáért létező mozgás középpontba állítása jellemezte a tánc új megközelítési formáival kísérletező koreográfusokat. A táncost megfosztották minden fölösleges mozdulattól és egyszerűen az állás, ülés, fekvés, járás, futás mozgássorai kerültek színpadra. A színpadon zajló hétköznapi cselekvésekre és a természetesség megjelenésére már előadásként tekintettek. Háttérbe került a mozgás bármilyen jellegű jelentéssel telítése vagy szándékolt olvasata, így a néző az előadók jelenlétéből szabadon értelmezhette a látott és érzékel mozdulatokat. A mozgásban-lét önmagában vált fontossá.

Mejerhold biomechanikája a karakterformálás és az érzelmi kifejezés érdekében erősítette a színész mozgásának célszerűségét, természetességét, precizitását és kontrollját. Minden gesztus, minden mozdulat expesszívvé vált, még a test meghosszabbításának tekintett kellékek is. Az expresszió pedig visszahatott a testre. Rendszerének alapelvei a színművész mozgásképzésének alapjává és egyben a rendező nyelvi-formai eszközrendszerévé váltak.

A mejerholdi biomechanika egyfajta pszichofizikális tréning színpadi alkalmazása.16 Alapgyakorlatai az etűdök,17 amelyek mozgástanulmányi gyakorlatoknak tekinthetők, de közvetlenül beépülhetnek előadások mozgásaként is. A tréning adta alapképességek a következők: pontos végrehajtás, az egyensúly, a megfeszítés–ellazulás elvének ismerete, koordináció, gazdaságosság, kinesztetikus tudatosság,18 ritmus, a mozgás zeneisége, kifejezés, reflexivitás, játékosság, (ön)fegyelem. A mozgás a totalitás elvén alapszik, egy testrész munkája kihatással van az egész testre. A színész feladata a test mechanikájának tanulmányozása és a saját test fölötti teljes kontroll elérése.19 A legfontosabb etűdök: súlyemelés, tőrdöfés, kőhajítás, pofonvágás, a másik színész mellére vagy hátára ugrás, nyíllövés, rúgás, zsákhordás, testekből formált piramis, súlypont áthelyezése, lovaglás.20

Mejerhold szerint minden etűd mozgásfázisokra bontható, amelyek mentén a mozgások elemezhetők. A következőkben ezeket a mozgásokfázisokat mutatom be, hogy összehasonlíthatóvá tegyem a két rendszer eszközeit. Az első, akciót előkészítő fázis az otkaz, amely az akció mozgásirányával ellentétes irányú, azaz egy visszahúzódás (refusal),21 vagy bevezető gesztus. A második fázis posyl, a küldés, az akció maga, amire az előkészítő fázis már utalhat. Azaz ez lehet maga a realizáció, a megvalósulás fázisa, a fő mozgás vagy mozdulat, amelynek iránya és szándéka van. Majd harmadik fázis a stoika vagy tochka, ez az akció ciklusának a vége, a lezárás. A lezárás általában egy megállás, póz a mozgás végén, olyan, mint egy kimerevedett epilógus. Ehhez a három alapfázishoz jön hozzá a tormos vagy kivárás, lefékezés. A tormos a színészi játék egy alapeszköze, döntően az egyéni mozgásritmus megtalálásában és a csoport mozgásainak időbeli, térbeli összehangolásában játszik szerepet.22 Ezenkívül elengedhetetlen a daktil (daktilus), az etűdöket bevezető gyakorlat, amelyik beállítja a ritmust, készenlétbe és a csoportos gyakorlásnál egymással szinkronba hozza a színészeket. A rakurz pedig az újraindulás, a reakció fázisa az aktuális mozdulat irányával ellentétes enyhe elmozdulás. A rakurz a mozgássor végén az otkaz megfelelője, így a mozgás nem holtponton végződik, hanem benne rejlik a folytatás lehetősége, de a lezárás is.23 Az etűdök gyakorlása először a mozgások technikailag helyes kivitelezésére irányul, majd azok mélyebb testi színtű megértésére.

Paxton szintén a testet, a mozgást állította kutatásának középpontjába, amely számára egy belső megközelítést jelentett. Ameddig Mejerhold a test mozgásaiból fakadó vagy abban rejlő érzelmek és expresszió mentén, mechanikus feladatokkal tette képessé a testet a színészi játékra, addig Paxton a két mozgásban lévő test találkozásának váratlanságából, kiszámíthatatlanságából adódó helyzetek biztonságos megoldására keresett technikai gyakorlatokat. A kontaktimprovizációt annak páros jellege, improvizatív módja, a taktilitás és a fizika törvényeire hangolt testi tapasztalás határozza meg. A táncban „a partnerek az érintésben találkoznak, rábízva magukat testük kommunikációjára, megadva magukat a tömegvonzásnak.”24 A figyelem a kölcsönös támaszadásra, a súlyadás és fogadás kölcsönös váltakozására, az egyensúlyi helyzetekre, dőlésekre, „együttes esésekre és az azokból adódó váratlan helyzetek közös és biztonságos megoldására helyeződik.”25 A tánc nem egy előre megtervezett mozgássor adott formái. A test által felvett forma nevezhető az adott pillanat testszerveződésének, amely az adott helyzetben felkínálkozó választások és döntések folyománya.26

A következő táblázatban egymás mellé állítottam a két mozgásrendszer jellemzőt. 1. TÁBLA

A biomechanika, miként a kontaktimprovizáció is, ma is használt mozgástréning. Mozgástechnikai összevetésük figyelmet érdemel, mert az egymásnak néha teljesen ellentmondó jellemzőik éppen feltárják a találkozási pontokat. Példák következnek:

A biomechnika egyes etűd-formagyakorlatainak megalapozásához a kontaktimprovizációban használt gyakorlatok jelennek meg.27 Például állásban a függőleges tengelyből való kibillenéssel az egyensúlyozás-érzékelés vagy párban az egymásnak dőlés, az összekapaszkodás, vagy egymástól eldőléssel a húzás és abban az egyensúlyozás, vagy a kar-láb támaszhelyzetekben való haladás, mászás. A biomechanikai gyakorlás során a táncosok az instrukciónak megfelelően a mozgásokat végrehajtják. Erre példa, amikor állásban függőlegesből kidőlést hajtanak végre előre, hátra vagy oldalra és így figyelik a kibillenés érzetét, vizsgálják, meddig lehet dőlni elesés nélkül. Mindeközben a test és a pozíció tartott, kontrollált. A kontaktimprovizációban ez az állásban való egyensúlyozás a nem-csinálás felől közelít a mozgáshoz, azaz nincs akaratlagos kimozdulás a függőleges helyzetből, hanem álló helyzetből a bekövetkező zuhanás tapasztalatára kerül a hangsúly. A mozgás az izomfeszültség elengedésekor indul, a test válasza lesz a kibillenésre. Nézzünk még egy példát: szintén biomechanikai előkészítő gyakorlat az egymásfele dőlésben való járás. Ekkor a párok egymás mellett állnak, egyirányba néznek, vállukat összeérintik úgy, hogy mindketten dőlésben legyenek, majd ebben a helyzetben haladnak a térben. Itt a forma megtartása a feladat. A kontaktimprovizációban ebből a kiindulóhelyzetből indított haladásban az átadott súly változása, a testek találkozási felületén érzékelhető nyomásváltozás érzékelése adja a gyakorlás alapját. Míg a biomechanikában az érintő felület nem változik, a kontaktimpróban a dőlés és a nyomásváltozás mértékének változásával az érintő felület elmozdul vagy elgördül. A harmadik példa a két technika összehasonlítására a kar- és lábtámaszban végzett gyakorlatok közül kerül ki. A biomechanikában a támaszban végzett haladásoknak megadott mozgásforma-szekvenciája van. A gyakorlásban a haladás ritmusa, a dinamikai változás és a végtagok koordinációja kap hangsúlyt. A kontaktos mászásokban a súly egyik végtagról a másikra átvitele, a test vázrendszerének, az izmok tónusának, valamint a gravitáció és a felhajtóerő testre hatásának megfigyelése a feladat.

Ralf Rauker, aki Gennagyij Bogdanov28 tanítványa, hangsúlyozza, hogy a közönség számára nem annyira az egyensúlyban lévő test nézése az izgalmas vagy figyelemfelkeltő, hanem az esés, a kibillenés okoz izgatottságot.29 A biomechnikai tréningben a kibillenés vezetett folyamat, amitől inkább statikus és kiszámított marad a mozgás egésze. Mindez annak ellenére van így, hogy Mejerhold „az egyensúlyt nem statikus módon tartja fenn, hanem elveszítve, majd újra megtalálva.”30 A kontaktban a súllyal való munka, a kibillenés és így az esés minden esetben dinamikus, váratlan, reflexszerű és improvizatív. A biomechanikai tréningben csinálják az esést, így a formákhoz való ragaszkodás vagy kódoltság lezárja az esés valódi megélését, mert kontroll alatt tartja a mozgót. A kontaktimprovizáció éppen itt, az esést vagy kibillenést vizsgálva tudna hozzátenni a biomechanika gyakorlataihoz. A kontakt-megközelítés alkalmazása, vagyis az esés állapotának megtapasztalása teljessé és így autentikussá teheti a mozgást, mozdulatot a biomechanika egyensúllyal fókuszáló mozgásaiban.

A kétféle színészi mozgáskoncepcióban fellelhető hasonlóságok négyfélék lehetnek: (1) a súllyal való munka, (2) az egyensúly szerepének értelmezése, (3) a térbeli elhelyezkedés, tájékozódás, (4) valamint a kapcsolat és kapcsolódás a színészek-táncosok között. Mindkét mozgáskoncepcióban a súllyal való munka adja az egyéni és a páros munka alapját. Az egyensúly szerepe Mejerholdnál a szóló és a páros etűdökben kiemelt, de a tárgyakkal végzett munkában is központi helyet kap (példa erre a bot függőleges egyensúlyozása a test különböző felületein állás vagy akár haladás közben). A kontaktban az egyensúlyozás nem az egyensúly megtartására irányul, hanem átmenetként jelenik meg az egyensúlyvesztések között. Mejerholdnál az egyensúly gyakorlása a színészek térbeli elhelyezkedésére is értendő. A kontaktimprovizációban ezt a folyamatot a térérzékelés kiterjesztett figyelmének nevezzük. Mejerholdnál a kapcsolat/kapcsolódás fogalma az egyéni etűdökben a saját mozgáskivitelezésben a testre, a páros etűdökben a partnerrel való hangoltságra, valamint a játék folyamatában a csoport egészére vonatkozik. A kontaktban a kapcsolatteremtés a kommunikáció forrása, a mozgáskoncepció egyik alapelve. A táncban a partnerek kapcsolódásának érzékenysége, finomhangolása és minősége képezi a testi párbeszéd differenciált folyamatát. A kapcsolat és kapcsolódás a figyelem irányításával függ össze. Míg a biomechanika ezt a figyelmet testi kontrollal éri el, a kontakt az érzékelés kiterjesztésével. Ez a kiterjesztés az érintésen keresztül a partnerra és a téren keresztül a társakra irányul. Ezzel a kiterjesztett figyelemmel a tánc az interszubjektív vagy reszponzív testtapasztalat által bontakozik ki.

Kutatásaim során igazolni akartam a fenti megfigyeléseket, ezért elvégeztem egy kontaktimprovizáció páros mozgássorának a biomechanika elemzését. Ez az elemzés javaslatot tesz a két rendszer elemeinek összekapcsolására, miközben oktatásmódszertani irányokat is ajánl. A javasolt elemzés folyamata a következő: megvizsgáljuk, hogy egy a táncból kiválasztott mozgásszekvenciánál hol van és milyen az otkaz (előkészületi fázis), melyik a lényegi folyamat, a persil, hol van a lezárás, a stojka. Ezzel az elemző folyamattal a mozgássor ismételhetővé tehető, így rögzíthető és árnyalható, és mint ilyen, akár a mozgáskomponálás, a koreografálás eszközeként is alkalmazható. Ebben a folyamatban a tormoz, a lassítás vagy fékezés tudatos alkalmazása differenciálja a mozgásminőséget, különös és váratlan helyzeteket teremtve akár érzelmi töltetet is hozzáadhat a kompozícióhoz. Ezenkívül, mivel a biomechanika hangsúlyozza a mozgás ritmusának és zeneiségének fontosságát, a fázisokra bontás hasznos eszköze lehet a páros mozgáskomponálás tudatosításának. Ezt a gondolatot követve egyben azt is felvetem, hogy a kontaktimprovizáció komponálható a biomechanika mozgást fázisaira bontó módszerével, azaz a tánc a történés pillanatában formálhatóvá, alakíthatóvá válhat. Az improvizáció közben a biomechanikai fázisok tudatos felismerése olyan döntéshelyzetekbe hozhatja a táncosokat, amelyek kibillenthetik őket a megszokott reflexív táncmódozatból.

Mindezen felvetésekből egy sajátos oktatási és pedagógiai módszer rajzolódik ki, mely kilépteti mind a mejerholdi biomechanikát, mind a paxtoni eredeti kontaktimprót a tánctörténeti érdekességek sorából, s használható táncpedagógiai módszerként kezeli. A biomechanikai tréning, miként a kontaktimprovizáció gyakorlása is, megajánlja eredetük és történetük vizsgálatát. Oktatásuk egyik hozománya lehet, hogy a testtapasztalaton keresztül közelebb hozza és értelmezi azt a kort, színházi közeget, társadalmi és politikai környezetet, amelyben megformálódtak. Ugyanakkor a biomechanika és a kontaktimprovizáció gyakorlatai önmagukban kiteljesedő tréningként alkalmazhatók, önálló mozgástanulmányozási formáknak, a készség- és képességfejlesztés módszernek tekinthetők. A színművész színpadi mozgástechnikai képzését a kétféle megközelítés egymást kiegészítve, egymásra épülve teheti teljessé. A formákra építő tréning, az adott gyakorlatok és mozgássorok ismétléses tanulása (biomechanika) mellett a testtapasztalat elsődlegességét hangsúlyozó technikák (kontaktimprovizáció) tanulása együtt más eredményt ér el, mint külön-külön oktatva. A biomechanika és a kontaktimprovizáció alapelveinek együttes és kölcsönös alkalmazásával kidolgozott mozgástréning a formák testi tapasztalattá vált tudását hordozza. Az érzetszintű testtapasztalat lesz az, amitől a cselekvés nem marad meg külső formai megjelenítésnél, hanem jelenléttel fel- és megtöltött állapottá válik. Ez az állapot formálható a karakter, az emóció, a történés szándékolt és megfelelő irányai mentén.

Bibliográfia

Carlo, Maggiore. „Metakinetikus találkozások”. Fordította Várnai Dóra. Ellenfény 3, 5. sz. (1998): 33–34.

Gál Eszter. „A kontaktimprovizáció definiálása”. Symbolon 22, 1. sz. (2021): 223–234.

Fodor Géza. „Bevezető”. Színház 28, 1. sz. (1995): 41–44.

Kaltenbrunner, Thomas. Contact Improvisation: Moving – Dancing – Interaction. Oxford: Meyer und Meyer, 2004.

Kékesi Kun Árpád. A rendezés színháza. Budapest: Osiris Kiadó, 2007.

Köröspataki Kiss Sándor. „»Beszélgetés« a százéves Mejerholddal”. Színház 7, 2. sz. (1974): 44–46.

Mejerhold, Vszevolod. „A jövő színésze és a biomechanika”. Fordította Páll Erna. In Színházi antológia, szerkesztette Jákfalvi Magdolna, 92–94. Budapest: Balassi Kiadó, 2000.

Novack, Cynthia J. Sharing the Dance: Contact Improvisation and American Culture. Madison: University of Wisconsin Press, 1990.

Ungvári Zrinyi Ildikó. Bevezetés a színházantropológiába. Marosvásárhely: Mentor Kiadó, 2011.

Whitehead, Chloe. „An explanation and analysis of one principle of Meyerhold’s Biomechanics ‒ tormos”. Theatre, Dance and Performance Training 8, no. 1 (2017): 89–102. https://doi.org/10.1080/19443927.2016.1214890.

Zahava, Boris. „A biomechanika”. In Mejerhold műhelye, szerkesztette Peterdi Nagy László, 111–120. Budapest: Gondolat Kiadó, 1981.

  • 1: A mozgáselemzésből készült előadásomat a Tánc a változó világban, VIII. Nemzetközi Tánctudományi Konferencián tartottam meg 2022. május 7-én a Magyar Táncművészeti Egyetemen. Az előadás címe: „A kontaktimprovizáció mint mozgás- és táncpedagógia.” Az előadás alapján készült tanulmány a jelenleg szerkesztés alatt álló Tánctudományi Tanulmányok 2022–2023 kötetben jelenik meg.
  • 2: Cynthia J. Novack, Sharing the Dance: Contact Improvisation and American Culture (Madison: University of Wisconsin Press, 1990), 191.
  • 3: Boris Zahava, „A biomechanika”, in Mejerhold műhelye, szerk. Peterdi Nagy László, 111–120 (Budapest: Gondolat Kiadó, 1981), 115.
  • 4: Brandon S. Whited, „Contact Improvisation: Engaging social/political concerns”, 2014.04.25, https://bscottwhited.wordpress.com/2014/04/25/contact-improvisation-engaging-socialpolitical-gender-concerns/.
  • 5: Fodor Géza, „Bevezető”, Színház 28, 1. sz. (1995): 41–44, 41.
  • 6: Uo.
  • 7: Kékesi Kun Árpád, A rendezés színháza (Budapest: Osiris Kiadó, 2007), 152.
  • 8: Fodor, „Bevezető”, 41.
  • 9: Kékesi Kun, A rendezés…, 149.
  • 10: Uo., 153.
  • 11: Vszevolod Mejerhold, „A jövő színésze és a biomechanika”, ford. Páll Erna, in Színházi antológia, szerk. Jákfalvi Magdolna, 92–94 (Budapest: Balassi Kiadó, 2000), 93.
  • 12: Kékesi Kun, A rendezés, 153.
  • 13: Ungvári Zrinyi Ildikó, Bevezetés a színházantropológiába (Marosvásárhely: Mentor Kiadó, 2011), 80.
  • 14: Steve Paxton a korai posztmodern táncalkotók közé tartozó, az 1962-ben alakult Judson Dance Theater és az 1970-ben formálódott Grand Union egyik alapító tagja és a ReUnion (1975) kollektíva egyik központi személyisége volt. A kontaktimprovizáció alapját adó párban végrehajtott mozgásokkal, mint az ugrás, ütközés, dőlés, esés, gurulás, egyensúlyozás, súlyadás 1972 elején kezdett kísérletezni. Gál Eszter, „A kontaktimprovizáció definiálása”, Symbolon 22, 1. sz. (2021): 223–234, 228.
  • 15: Uo., 227.
  • 16: Ralf Rauker, in A Workshop in Biomechanics (Doczy Kriszta, 2003).
  • 17: Kékesi Kun, A rendezés, 153.
  • 18: Rauker, in A Workshop in Biomechanics (Doczy Kriszta, 2003).
  • 19: Kékesi Kun, A rendezés, 153.
  • 20: Ungvári Zrinyi, Bevezetés, 80.
  • 21: Chloe Whitehead Jonathan Pitches meghatározását használja (gestural prologue). Chloe Whitehead, „An explanation and analysis of one principle of Meyerhold’s Biomechanics ‒ tormos”, Theatre, Dance and Performance Training 8, no. 1 (2017): 89–102, 90, https://doi.org/10.1080/19443927.2016.1214890.
  • 22: Whitehead, „An explanation…” 94.
  • 23: Kékesi Kun, A rendezés, 154.
  • 24: Gál, „A kontaktimprovizáció…” 233.
  • 25: Uo., 224.
  • 26: Uo., 226.
  • 27:  A gyakorlatok, amelyekre itt utalok, az A Workshop in Biomechanics dokumentumfilmben szerepelnek, mely Ralf Rauker 2002-es nyugat-ausztráliai tanítását dokumentálja (ed. Kriszta Doczy, Hush Video: Contemporary Arts Media, 2003).
  • 28: Gannagyij Bogdanov a hetvenes években Nyikolaj Kusztovtól tanult, aki a Színházi Műhely legjelesebb intruktora volt. Mejerhold halála után ötven évvel kezdte nemzetközi workshopokon megismertetni az etűdöket. Kékesi Kun, A rendezés, 165.
  • 29: Doczy Kriszta rendezte A Workshop in Biomechanics dokumentumfilmet.
  • 30: Ungvári Zrinyi, Bevezetés, 88.