Elolvasom/Read:
Szerző/Author: Alain Badiou
Rövid életrajz/Bio:

Alain Badiou (1937), francia filozófus, író, politikai aktivista. Az École Normale Supérieure-ön diplomázott 1960-ban, ekkortól jelentek meg regényei, színdarabjai, politikai esszéi, matematikai és filozófiai közleményei. Fiatalon az Egyesült Szocialista Párt (Parti socialiste unifié) egyik alapítója volt, baloldali politikai aktivizmusa egész életében jellemezte, 1985-től a L’Organisation Politique nevű párton kívüli mozgalmat vezette. Louis Althusser tanítványa volt. 1968 után Gilles Deleuze, Michel Foucault és Jean-François Lyotard mellett alapítója és tanára lett az Université de Vincennes filozófiai tanszékének. Filozófiai munkáira Mallarmé költészete és Lacan pszichoanalitikus elmélete is nagy hatással volt. 1988-ban publikálta a fő művének tartott matematikai ontológiát, a L’Être et l’Êvenement című könyvet (magyarul: Lét és esemény, ford. Csordás Gábor, Budapest, L’Harmattan, 2022), majd a 90-es évektől számos más – többek között metafizikai, matematikai, etikai tárgyú – munkát, melyeknek köszönhetően jelenleg az egyik legismertebb és legmeghatározóbb kortárs francia filozófus.

How to cite:
Theatron 16, 3. sz. (2022): 21–46.
Cím/Title (HUN): A színház dicsérete. Beszélgetés Nicolas Truonggal
Cím/Title (ENG): In Praise of Theatre. A Discussion with Nicolas Truong
Abstract:

Absztrakt: Éloge du théâtre [In Praise of Theatre] was published in 2013. This little book contains a dialogue on theatre, a text based on a public talk between French philosopher Alain Badiou and journalist Nicolas Truong, which took place on 15 July 2012 as a part of the „Theatre of Ideas” series at the Festival of Avignon. Badiou, who has already published a series of similar discussion books by Flammarion (Éloge des mathématiques, Éloge de la politique, Éloge de l’amour), declares that the theatre requires special attention because it has been under attack by right and left, and contemplates the differences between dance, cinema and theatre, the role of the spectator, political stages, and the ancient and strong connection between theatre and philosophy.

Keywords: philosophy, discussion, event, acting, representation