Elolvasom/Read:
Letöltöm/Download: (PDF, 143,51 KB)
Szerző/Author: Antal Klaudia (Pécsi Tudományegyetem)
E-mail: antal.klau@gmail.com
Rövid életrajz/Bio: ANTAL KLAUDIA, kutatási területe a részvételi színház, doktori disszertációját A részvételi színház politikussága címmel írta. Mesterszakos tanulmányait a KRE Színháztudomány szakán, a PhD-képzést pedig a Pécsi Tudományegyetem Irodalom- és Kultúratudományi Doktori Iskolájában végezte. 2013 óta ír rendszeresen kritikát, tanulmányt, recenziót és készít interjút.
How to cite:
Theatron 17, 1. sz. (2023): 147–153.
Cím/Title (ENG): Debate theatre and collective memory
Abstract:

In this paper, I examine the relationship between the genre of debate theatre and the different memory models; and how debate theatre can display and create a connection between individual, collective, and historical memory. As a case study, I analyse the performance entitled Our Adulthood ’89 created and played by a community of civilians over the age of sixty. In the performance, they recall the social and political events of the Hungarian regime change in 1989-1990. During the performance, viewers become spectators and are included in the process of remembering and examining the connection between our past and present.

 

Keywords: debate theatre, community theatre, individual memory, collective memory, historical memory