Elolvasom/Read:
Letöltöm/Download: (PDF, 187,44 KB)
Szerző/Author: Szabó-Székely Ármin (Színház- és Filmművészeti Egyetem, Budapest)
E-mail: szaboszekely@gmail.com
Rövid életrajz/Bio: Szabó-Székely Ármin (1987) színházi dramaturg, a Színház- és Filmművészeti Egyetemen szerzett PhD doktori fokozatot 2021-ben. Kutatásai során a színház, a történelem és az emlékezet kölcsönhatásait vizsgálja. A budapesti Katona József Színház, az Örkény István Színház, a Hodworks, a Theater Bremen és a Teatro Stabile Torino rendszeres alkotó munkatársa.
How to cite: Theatron 14, 4. sz. (2020): 26–32.
Cím/Title (HUN): Ascher Tamás: Chicago, 1981
Cím/Title (ENG): Tamás Ascher: Chicago, 1981
Abstract:

In the 1981/82 season, three Hungarian theatres independently presented one of the greatest Broadway hits of the era, Chicago, and this coincidence highlighted the possible directions of Hungarian musical theatre practice that pointed beyond operettas. Both audiences and official cultural policy were fascinated by the Kaposvár ensemble and the director Ascher, and this situation was made even more visible by the premier of a popular product of the American entertainment industry. This paper reconstructs that this ‘fundamentally biological genre’ can be enjoyable and effective without descending into kitsch, and it can even possess an edge of social critique – in fact this is where its true power lies.