Elolvasom/Read:
Letöltöm/Download: (PDF, 179,64 KB)
Szerző/Author: Bakk Ágnes Karolina (Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, Budapest)
E-mail: bakk@mome.hu
Rövid életrajz/Bio: Bakk Ágnes Karolina (Lugos), a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Innovációs Központjának kutatója, a Zip-Scene konferencia és magazin, a Vektor VR-szekció kurátora valamint a Random Error Stúdió alapítója. Szabadulószoba, VR narratívák és future forecasting metodológiákat tanít a MOME-n. Az INDCOR (indcor.org) COST action elnökségi tagja, amelynek keretén belül 2020-ban a ComplexityJam főszervezője volt. Narratív designerként több számítógépes játék megalkotásában működött közre (1986; Budapest – New York) és olyan spekulatív design projektben dolgozott kurátorként, mint a nemzetközi Kara Agora projekt. Immerzív színházhoz, bűvészettudományhoz és VR-hoz kapcsolódó kutatásáról számos konferencián adott elő Montrealtól Moszkváig. Jelenleg a MOME IK immerzív média kutatója.
How to cite: Theatron 16, 1. sz. (2022): 44–54.
Cím/Title (HUN): Immerzív színház analóg terekben – görbe tükrökkel
Cím/Title (ENG): Immersive Theatre in Analogue Spaces: a Reflection of Our Society
Abstract:

In this paper, I discuss the reasons why the concept of immersion became more prominent in the last decade. I also offer an argument why immersive theatre should be considered as a separate genre, one which is informed by the traditional theatrical formats but puts the audience in the center of the artwork. I analyze in detail two performances of the Danish-Austrian theatre company, SIGNA: Wir Hunde/Us Dogs and Das Heuvolk. I will point out how important the processes of the audience’s onboarding and the creation of the atmosphere are  in immersive theatre to produce more engaging experiences. I will conclude the paper with a discussion of how SIGNA’s performances encompass these characteristics and how they also offer a reflection of our society and hierarchical structures.

Keywords: immersion, immersive theatre, atmosphere, onboarding, experience design