Elolvasom/Read:
Letöltöm/Download: (PDF, 261,24 KB)
Szerző/Author: Koltai M. Gábor (Színház- és Filmművészeti Egyetem, Budapest)
E-mail: koltaig@gmail.com
Rövid életrajz/Bio: Koltai M. Gábor, rendező, esszéista, a Színház- és Filmművészeti Egyetem PhD-hallgatója. Kőszínházakban és vidéki társulatokkal egyaránt dolgozott, eddig negyvenhárom előadást állított színpadra. Tanulmányait számos periodika közölte. Szak- és műfordítóként is tevékeny, utoljára Declan Donnellan Színész és célpont című könyvét ültette át magyarra. Színészmesterséget és drámaelemzést tanít a Színház- és Filmművészeti Egyetemen.
How to cite: Theatron 14, 2. sz. (2020): 56–69.
Cím/Title (HUN): A reneszánsz színpadi horror világképe
Cím/Title (ENG): The Worldview of Renaissance Horror Drama
Abstract:

This paper examines how the epistemological crisis born of the destabilisation of the old word order reshaped early Modern English theatre, and how its reaction to the threatening chaos led to the emergence of the genre ‘revenge tragedy’ – although ‘metaphysical horror’ would be a more accurate moniker.  Three exceptionally important representatives of this unique genre, Thomas Middleton, John Webster and John Ford, all had a different way of processing the foundational cultural experiences of the era (in the fields of theology, anatomy, astrology, painting, politics and gender,) and elevating them to become a dramaturgical organising principle.