Elolvasom/Read:
Letöltöm/Download: (PDF, 211,70 KB)
Szerző/Author: Oláh Tamás (Művészeti Akadémia, Újvidék)
E-mail: olah.k.tamas@gmail.com
Rövid életrajz/Bio: Oláh Tamás, az újvidéki Bölcsészettudományi Kar Magyar Nyelv és Irodalom Tanszékén szerezte alapszakos diplomáját 2013-ban. A budapesti Károli Gáspár Református Egyetem színháztudomány mesterszakán 2015-ben diplomázott. Magyar nyelv és irodalom tanári mesterdiplomáját az újvidéki Magyar Tanszéken 2016-ban vette át. Jelenleg a budapesti Színház- és Filmművészeti Egyetem Doktori Iskolájának hallgatója. Kutatási területei a posztdramatikus, a politikai és a közösségi színház. A magyar nyelvű kisebbségi színház formáit kutatja a Vajdaságban. Dramaturgként és rendezőként több független és kőszínházi produkcióban is közreműködött Szerbiában, Romániában és Magyarországon. A Híd folyóirat szerkesztője. A vajdasági Magyarkanizsán él.
How to cite: Theatron 15, 2. sz. (2021): 62–76.
Cím/Title (HUN): Undorító tavasz. A Zitzer Szellemi Köztársaság és a polgári ellenállás performatív aktusai
Cím/Title (ENG): Disgusting Spring. The Zitzer Spiritual Republic and the Performative Acts of Civilian Resistance
Abstract:

In the spring of 1992 – while the former Yugoslavia was falling to pieces – a disproportionately large number of wartime draft letters arrived to Tresnjevac (Oromhegyes,) a village of barely two thousand people in North Vojvodina, only twenty kilometres from the Hungarian border. As a response, circa two hundred locals locked themselves into the village pizzeria and declared the Zitzer Spiritual Republic. Their peaceful resistance lasted 96 days, this was the most significant anti-war action by the Hungarian community in Vojvodina. This paper explores the performativity of this event.