Elolvasom/Read:
Letöltöm/Download: (PDF, 334,00 KB)
Szerző/Author: Kékesi Kun Árpád (Károli Gáspár Református Egyetem)
E-mail: kekesi.kun.arpad@kre.hu
Rövid életrajz/Bio: Kékesi Kun Árpád (1972), a Károli Gáspár Református Egyetem Színháztudományi Tanszékének és a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem Doktori Iskolájának oktatója, a Theatron színháztudományi periodika (1998–) és a Philther-kutatások (2010–) egyik alapítója. Az 1990-es évek közepe óta rendszeresen publikál elméleti és történeti tanulmányokat a magyar és az európai színházról. Kutatásai előterében az ezredforduló színházi folyamatai, a rendezés színházának története, a zenés színház múltja és jelene, különféle formációi, illetve a második világháború utáni magyarországi színjátszás állnak.
How to cite:
Theatron 17, 3. sz. (2023): 3–25.
Cím/Title (ENG): The Aspects of Musiktheater
Abstract:

My essay expands on the concept of Musiktheater and points out the possibility of interpreting the term as a type of theatre, a genre, and a synonym for the contemporary strategies of staging operas. I also survey the latter two of the three ranges of meaning and discuss in detail those endeavours in music theatre that separated from the genre of opera in the second half of the last century, as well as the rise of Regietheater in the field of “lyric theatre”, which can be interpreted as a reaction to the trend of performing a narrow canon of Western operas.

Keywords: music theatre, Gesamtkunstwerk, canon, staging operas, postdramatic theatre