Elolvasom/Read:
Letöltöm/Download: (PDF, 237,92 KB)
Szerző/Author: Szilágyi Zsófia Emma (Pécsi Tudományegyetem)
E-mail: szilagyizsofiaemma@gmail.com
Rövid életrajz/Bio: Szilágyi Zsófia Emma (1995) a Debreceni Egyetem szabad bölcsész szakán szerezte alapszakos diplomáját 2021-ben, a Károli Gáspár Református Egyetem színháztudomány mesterszakán diplomázott 2023-ban. 2024 szeptemberétől a Pécsi Tudományegyetem Irodalom- és Kultúratudományi Doktori Iskolájának PhD-hallgatója. Kutatási területe: a kortárs színpadi adaptációk. 2020 óta rendszeresen publikál novellákat, elbeszéléseket különböző irodalmi és művészeti folyóiratokban. Első regénye 2022-ben jelent meg Szonja címmel a Helikon Kiadó gondozásában. Jelenleg második kötetén dolgozik.
How to cite: Theatron 18, 2. sz. (2024): 125–140.
Cím/Title (HUN): A radikalitás elkerülhetetlensége. Bodó Viktor hazai Kafka-adaptációi
Cím/Title (ENG): The Inevitability of Radicality. Viktor Bodó’s Stage Adaptations of Kafka’s Novels in Hungary
Abstract:

In my essay, I conduct a comparative analysis of Viktor Bodó’s two Kafka adaptations, Ledarálnakeltűntem and A kastély, juxtaposing both with the novels, The Trial and The Castle, which serve as reference points. I delve into the relationship between the novels and the performances, and I also emphasise the crucial role of the differences. My aim is twofold: to demonstrate that the stage adaptability of Kafka’s novels lies in their inherent resistance to illustration and, on the other hand, to substantiate the success of the resulting adaptations.

Keywords: adaptation, transmediality, postdramatic theatre, Franz Kafka’s legacy, Viktor Bodó’s performances