Elolvasom/Read:
Letöltöm/Download: (PDF, 320,99 KB)
Szerző/Author: Kiss Gabriella (Károli Gáspár Református Egyetem)
E-mail: kiss.gabriella@kre.hu
Rövid életrajz/Bio:

Kiss Gabriella (1970), a Károli Gáspár Református Egyetem Színháztudományi Tanszékének vezető docense, a Theatron színháztudományi periodika (1998–) és a Philther-kutatások (2010–) egyik alapítója, színháztörténész, szakfordító, dráma- és színházpedagógus. Kutatásai előterében Bertolt Brecht életműve, a kortárs magyar színház, az alkalmazott színház műfajai és a drámapedagógia szakmódszertani vonatkozásai állnak. Hatodik monográfiája, A tettre kész néző 2024 végén jelent meg a KRE–L’Harmattan Kiadónál.

How to cite:
Theatron 18, 3. sz. (2024): 74–93.
Cím/Title (HUN): Amikor a hiány formát ölt... Gondolatok a hazai Brecht-kánonról és a diákszínjátszás egy elfeledett műfajáról
Cím/Title (ENG): How is Brecht Part of the „Canon”? Thoughts on the First Brecht-Premieres in Hungary and a Forgotten Genre of the 1970s
Abstract:

This article aims to reread Brecht’s work by emphasising his contributions to drama education and pedagogical theory rather than viewing him in conventional terms as a cultural icon and “great practitioner” of theatre. The current study reflects on the one hand on the reconstructions of the first Brecht-premieres in Hungary—directed by Endre Gellért, Géza Pártos and Tamás Major—from this postbrechtian point of view, on the other hand, I argue that one of the most popular genres of the alternative theatre of the 1970s, the so-called ceremonial document-oratory might be described as an example of gestic acting (Gestus).

Keywords: Brecht, canon, socialist realism, education in theatre, ceremonial document-oratory