Elolvasom/Read:
Letöltöm/Download: (PDF, 121,35 KB)
Szerző/Author: Daoud Dániel (Színház- és Filmművészeti Egyetem, Budapest)
E-mail: daoud.daniel@hotmail.com
Rövid életrajz/Bio:

DAOUD DÁNIEL 2019-ben végzett Budapesten, a Színház- és Filmművészeti Egyetem filmdramaturg szakán, Szabó Iván és Németh Gábor osztályában. 2022-ben megnyerte a ScripTeast nemzetközi forgatókönyvíró workshop fődíját, amelyet Cannes-ban adtak át. Tavaly bemutatták a Hat hét című filmet a Szarajevói Filmfesztiválon, amelyben társszerzőként dolgozott. Jelenleg a Színház- és Filmművészeti Egyetem doktori programjának abszolutóriumot szerzett hallgatója, kutatási területe a tehetség változó fogalma 1946 és 1989 között.

How to cite:
Theatron 18, 1. sz. (2024): 223–227.
Cím/Title (HUN): Egyenlőtlenségek vagy különbségek? (Baluja Petra: A sűrített nő)
Cím/Title (ENG): Inequalities or Differences? (On Petra Baluja's Book The Compressed Woman)
Abstract:

Petra Baluja’s The Compressed Woman (2023) explores gender inequalities within the organisational structures of rural Hungarian theatres. Through a mixed-methods approach, including document analysis and 34 semi-structured interviews with theatre professionals, Baluja identifies significant gender-based disparities. The book critiques the perpetuation of traditional gender roles in classical drama literature and highlights the insufficient contemporary reflections in theatre practice. Although the study provides important empirical insights, its focus on individual narratives rather than structural analysis limits its broader applicability. Nevertheless, the work contributes to ongoing discussions on gender dynamics in the performing arts, advocating for more equitable representations and opportunities.

Keywords: gender inequality, rural theatre, women’s careers, structural analysis, sociocultural dynamics