Elolvasom/Read:
Letöltöm/Download: (PDF, 476,07 KB)
Szerző/Author: Oláh Tamás (Művészeti Akadémia, Újvidék)
E-mail: olah.tamas@abtk.hu
Rövid életrajz/Bio:

OLÁH TAMÁS, az újvidéki Bölcsészettudományi Kar Magyar Nyelv és Irodalom Tanszékén szerezte alapszakos diplomáját 2013-ban. A budapesti Károli Gáspár Református Egyetem színháztudomány mesterszakán 2015-ben diplomázott. Magyar nyelv és irodalom tanári mesterdiplomáját az újvidéki Magyar Tanszéken 2016-ban vette át. PhD-dolgozatát a budapesti Színház- és Filmművészeti Egyetemen védte meg 2022-ben. Kutatási területei a posztdramatikus, a politikai és a közösségi színház. A magyar nyelvű kisebbségi színház formáit kutatja a Vajdaságban. Dramaturgként és rendezőként több független és kőszínházi produkcióban is közreműködött Szerbiában, Romániában és Magyarországon. A vajdasági Magyarkanizsán él.

How to cite:
Theatron 18, 1. sz. (2024): 3–20.
Cím/Title (HUN): „Haj, hogy lőnek, hej, hogy öldökölnek”. Pataki László: Boszorkánytánc, 1945)
Cím/Title (ENG): "Oh, how they shoot, oh, how they kill". László Pataki: Witch Dance, 1945
Abstract:

On the 29th of October in 1945, the (Hungarian) People’s Theatre of Subotica premiered Béla Balázs’s Witch Dance (Boszorkánytánc), which was the debut production of the first professional Hungarian acting company in Vojvodina, a company of young amateurs. This analysis not only reconstructs the elements of the performance on the basis of the remaining sources, but it also examines, in detailed manner, the social and political circumstances of the production directed by László Pataki, and highlights the important role of the theatre institution in the ideological re-education of the Hungarians of Vojvodina in the years following the Second World War.

Keywords: People's Theatre, Witch Dance, László Pataki, re-education, cultural policy in Yugoslavia