Elolvasom/Read:
Letöltöm/Download: (PDF, 291,05 KB)
Szerző/Author: Porogi Dorka (HUN-REN Magyar Kutatási Hálózat Irodalomtudományi Intézet)
E-mail: porogidorka@gmail.com
Rövid életrajz/Bio:

Porogi Dorka, 2022-ben a Színház- és Filmművészeti Egyetemen védte meg A színház ideje című PhD disszertációját. Szabadúszó színházrendező, a Theatron szerkesztője, a HUN-REN BTK ITI tudományos segédmunkatársa, a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetemen és a Pécsi Tudományegyetemen tanít.

How to cite:
Theatron 18, 3. sz. (2024): 31–50.
Cím/Title (HUN): Három Bajor-Philther
Cím/Title (ENG): Three Philthers about Gizi Bajor
Abstract:

In this paper, I present three shorter analyses created according to the Philther-method; one focusing on the 1936 performance of The Silent Knight (director: Sándor Hevesi), a second on the 1937 performance of Mourning Becomes Electra (director: Antal Németh), and a third on the 1950 performance of Intrigue and Love (director: Endre Gellért). The leading actress in all three performances was Gizi Bajor. I examine these performances because I am interested in what could be uncovered and what could be said about acting and the actor’s work a century later through following the Philther method and its principles, namely keeping the performance as the central object of scientific inquiry; placing emphasis on micro-histories; and embedding the actor’s work into a historical context.

Keywords: acting, Gizi Bajor, Philther method, Sándor Hevesi, Endre Gellért