Elolvasom/Read:
Letöltöm/Download: (PDF, 297,71 KB)
Szerző/Author: Jörn Peter Hiekel (Hochschule für Musik Carl Maria von Weber Dresden)
E-mail: joern_peter.hiekel@mailbox.hfmdd.de
Rövid életrajz/Bio:

Jörn Peter Hiekel (1963), zenetudós, a drezdai zeneművészeti főiskola professzora és a zürichi művészeti egyetem zeneesztétika-tanára. Kutatásai elsősorban a 20–21. századi zene egyes irányzatait, jelenségeit és szerzőit érintik. Legújabb könyvei Helmut Lachenmann und seine Zeit (2023), ÖFFENTLICHprivat: (Zwischen-)Räume in der Gegenwartsmusik (szerk., 2020), Bernd Alois Zimmermann und seine Zeit (2019), illetve Klang und Semantik (szerk., Wolfgang Mendével közösen, 2018) címmel jelentek meg.

How to cite:
Theatron 17, 3. sz. (2023): 26–46.
Cím/Title (ENG): Transgression and New Methods of Creation. Artistic Research in Contemporary Music Theatre
Abstract:

The essay aims at determining the position of the new music theater. It outlines which forms and formats characterise it, which directions it is taking, and what kind of blurred boundaries can be found. It touches on the works of Manos Tsangaris, Philippe Manoury, Isabel Mundry, Elena Mendoza, Heiner Goebbels and Jennifer Walshe among others.

Keywords: new music theatre, composed theatre, format, collaboration, „The New Discipline”