Elolvasom/Read:
Letöltöm/Download: (PDF, 111,96 KB)
Szerző/Author: Sergio Morabito (Wiener Staatsoper)
E-mail: Sergio.Morabito@wiener-staatsoper.at
Rövid életrajz/Bio:

Sergio Morabito (1963), német-olasz dramaturg, rendező. Alkalmazott színháztudományt tanult Gießenben Hans-Thies Lehmannál, és szakmai gyakorlatát a frankfurti operában végezte. 1993 és 2018 között a Staatsoper Stuttgart dramaturgja (2013-tól fődramaturgja) és rendezője volt, ahol Jossi Wieler rendezővel és Anna Viebrock tervezővel együtt számos komoly szakmai elismerésben részesített operaelőadást vittek színre. Rendszeresen dolgoztak Európa és Észak-Amerika jelentős operaházaiban is, több alkalommal a Salzburger Festspielén. 2020 óta a bécsi operaház fődramaturgja.

How to cite:
Theatron 17, 3. sz. (2023): 56–60.
Cím/Title (ENG): Porcheria tedesca and Eurotrash, or: What Is the Work?
Abstract:

This text attempts, for the first time, to concentrate largely known facts of the opera profession in the 17th, 18th, and early 19th centuries into a concrete questioning of the restorative work concept in whose name the disciplining of German music theatre is currently being postulated. The opera composer of the 17th, 18th, and early 19th century was not the author of a “work”, but rather a creator of theatre responsible for the most contemporary possible musical “staging” of a canonical text or subject. In today’s music theatre (where world premieres are rare exceptions), this creative function has been transferred to the director. He is responsible for interrupting the automatisms of the reproduction, ritualised in the culture scene and commercialised by the classical music market, of a “classical” score in order to lend it renewed contemporaneity.

Keywords: composition, staging, opera, “faithfulness to the original”, Gluck